VÁROSUNK

Hatartalanul 5 17

A tavalyi tanévben nyerte el iskolánk a HAT-17-01, HATÁRTALANUL! program Tanulmányi kirándulás hetedikeseknek című pályázatán a lehetőséget, hogy magyar történelmi és kulturális kincsek nyomában járjon Szlovéniában és Horvátországban, tengerparti látogatással Fiumében és Abbáziában.

Az 5 napos kirándulásunk célja elsősorban az volt, hogy megismerkedjünk a magyar történelmi helyekkel, emlékekkel, kincsekkel e két országban.

Az indulás előtt már tájékozódtunk utazásunk helyszíneiről, megismerkedtünk a két ország Magyarországgal közös történelmi múltjával, és készültünk a saját tájegységünk és iskolánk bemutatására is.

Május 7-én fél hétkor indult a negyven diák négy tanár és egy idegenvezető kíséretében a marcali piactérről.

Utazásunk első állomása a szlovéniai Lendva városa volt. Megnéztük a Bánffy-Esterházy kastély kiállításait, a Szent Katalin plébániatemplomot és a Makovecz Imre tervezte különlegesen egyedi kultúrpalotát. A lendvai szőlőhegyre felkapaszkodva csodálatos kilátás nyílt a Mura-völgyre. A Szentháromság kápolnában a törökverő Hadik Mihály üvegkoporsóját is láthattuk. Belatincon a Zichy várban patikakiállítással ismerkedtünk, Dobronakon az energiaparkban töltődhettünk, Felsőlendván pedig Szlovénia legnagyobb kiterjedésű várában barangoltunk.

A galériához kattintson a képre!

A második nap délelőttjén a Pártosfai Kéttannyelvű Általános Iskola vendégei voltunk, ahol megismerkedtünk az ott tanuló gyerekek életével, a tanítással, a szokásokkal. Az igazgatónő bemutatásából megtudtuk, hogy a világon jobb nincs a pártosfai iskola mézénél. Az iskolának híres énekkara és néptánccsoportja is van. Mindössze 75 tanuló jár a jól felszerelt, igényesen kialakított iskolába, s minden órán magyarul és szlovénül is tanulnak.

Délután Horvátország régi fővárosában, Varasdon csodáltuk meg Európa egyik legszebb barokk belvárosát és az Endrődy várkastély húsz különböző stílusban berendezett szobáját.

Az este már Fiumében talált bennünket. Szállásunk elfoglalása után esti felfedező sétára indultunk a közeli tengerpartra.

A galériához kattintson a képre!

Harmadik napunk délelőttjén a Fiuméhez tartozó Tersattoba látogattunk, ahol megnéztük a tersattoi várat és a mellette lévő Tersattoi Mária búcsújáró templomot is. A templomtól a belvárosig tartó 547 fokos lépcsőt (legalábbis mi ennyit számoltunk) még lefelé is fárasztó volt megtenni, de a csodás kilátás kárpótolt bennünket.

Délután Fiume történelmi belvárosával ismerkedtünk: a korzón található óratoronnyal, a kikötővel, benne a magyar feliratú bakokkal, a Magyar Királyi Tengerhajózási Rt. székházával, a piaccal, a színházzal és a többi gyönyörű, monarchia-kori emlékkel.

Este hosszabb sétát tettünk a szállásunkhoz közeli sétányon, gyönyörködtünk a tájban a lemenő nap fényeiben.

A galériához kattintson a képre!

Csütörtökön, a negyedik napon fél kilenckor indultunk el Abbáziába (horvát nevén Opatija), mely Fiume mellett a másik magyar üdülőhely volt a monarchia idején. Elsőként meglátogattuk egykori miniszterelnökünk, gróf Andrássy Gyula emléktábláját és régi nyaralóját, amely 1850-ben épült Opatija Volosko nevű üdülőkörzetében.

Negyed tízkor érkeztünk meg Abbáziába, mely Fiumétől 8 km-re nyugatra, az Isztriai-félsziget északkeleti részén, a Kvarner-öböl partján, az Učka-hegység lábánál fekszik. Az egész horvát tengerpart talán legszebb, legromantikusabb városának 12 kilométeres sétánya a Lungomare. Itt kezdtük ismerkedésünket a várossal. A sétány mentén patinás monarchia-korabeli épületek, villák helyezkednek el, közülük a legszebb Ferenc József part menti palotája, melyet ma Kvarner szállónak neveznek.

Délután sétahajókázni indultunk. A hajó a part közelében vitt minket a kék kristályként ragyogó Adriai-tengeren. A táj elbűvölően csodálatos volt, s mi a jóleső napsütésben élveztük a hajó ringását, a szél simogatását a fedélzeten.

Visszaérkezve a városba kétórányi szabadidőnket a központban kiépített strandon töltöttük. A bátrabbak meg is fürödtek a tengerben, bár a víz hőmérséklete a 20 fokot sem érte el. A többség inkább napozott, beszélgetett, nézelődött.

Hazafelé még megálltunk Lovran ékszerdoboz óvárosában, ahol meglátogattuk Feszty Árpádnak, a Feszty-körkép alkotójának emlékhelyét, azt a villát, ahol a festő elhunyt.

A galériához kattintson a képre!

Kirándulásunk utolsó napján reggel fél kilenckor Rijekából, szálláshelyünktől, a hotel Esperantótól búcsúzva hazafelé vettük az irányt. Utazásunk első állomása Zágráb volt, Horvátország fővárosa. Felkerestük az ország legnagyobb gótikus stílusú katedrálisát, mely a Káptalandombon emelkedik a város fölé. Folyamatos újításra szorul rossz építőanyaga miatt. Ezután lesétáltunk a Felsővárosba. A főtéren áll Jellasics bán szobra, és itt található az első ivóvíz kút. Ellátogattunk a Szent Márk-téren található Szent Márk templomhoz, melynek nevezetessége az 1880-ban készült különleges, zsolnai cseréppel fedett tető.

Következő állomásunk Felsőzrínyifalva volt. A falu egy szomorú esemény kapcsán vált országos hírűvé. Itt történt 1664. november 18-án Zrínyi Miklósnak, a magyar és horvát történelem egyik legígéretesebb személyiségének vadászat közbeniobeliszk, melyet megkoszorúztunk a költő és hadvezér emlékére. halála. Erre emlékeztet a falu központjában található

Kirándulásunk utolsó állomása, Csáktornya a Zrínyiek ősi családi „fészke” volt. A vár ma a Muraközi Múzeum otthona. Megtekintettük a múzeum sok magyar emléket tartalmazó kiállításait.

Fáradtan, de rengeteg élménnyel telve értünk haza pénteken az esti órákban. Felejthetetlen napokat éltünk át együtt. Köszönjük a lehetőséget, hogy megismerhettük Szlovénia és Horvátország természeti, történelmi és kulturális kincseit, bebarangolhattuk e két ország legcsodálatosabb nevezetességeit!

A galériához kattintson a képre!

Olvassa a Marcali Portált Facebookon is!

Keresés a tartalomban...

Elérhetőségek

Levélcím: Marcali Portál

8700 Marcali Orgona u. 1-3 "A" lh. fsz. 2
NMHH nyilvántartási szám: 1253-3889
Alapítás éve: 2000.
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Reklámmal kapcsolatban: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Cookie-k használata a weboldalon

Küldjön nekünk Ön is híreket!
Történt olyan esemény vagy hír a térségében ami nincs fent a Marcali Portálon, esetleg hallott, látott, fényképezett, valami érdekeset és Ön szerint fent lenne a helye hírportálon?
Küldje el a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címre!

Megjelenés: Szerkesztőségünk fenntartja a jogot, hogy a részére elküldött híreket - a tartalom csorbítása nélkül - a megjelentethetőség érdekében módosítsa, szerkessze. A megjelenésre vonatkozóan garanciát nem vállalunk - azaz nem mindegyik, részünkre elküldött hír jelenik meg szükségszerűen a marcaliportal.hu-n.

A marcaliportal.hu sütiket használ. A sütik elfogadásával kényelmesebbé teheti a böngészést. A honlap további használatával hozzájárulását adja a sütik használatához.