Változások az oktatásban … beszélgetés Szilágyi Istvánnal, a Marcali Óvoda, Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény főigazgatójával …
2012 őszén már az új Nemzeti Köznevelési Törvény lép életbe az oktatásban, és számos jelentős változást hoz magával. Bár a változásokat nem azonnal, hanem szakaszosan hajtják majd végre, néhány éven belül a közoktatás teljes átalakulása várható.
Szilágyi Istvánt a Marcali Óvoda, Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény főigazgatóját kérdeztem a 2012/2013 –as tanév indításával kapcsolatos változásokról.
Miben fog különbözni a 2012/2013 –as tanév az elmúlt évitől? A gyakorlatban lesz-e változás, amit a szülő vagy a gyerek tapasztal szeptembertől? Több vagy kevesebb tanóra lesz? Az iskolán kívüli foglalkozások, szakkörök lesznek? A napközi változik?
Lesznek nagyon lényeges változások és maradnak változatlan területek is. Első és legfontosabb változás az új köznevelési törvény hatályba lépése. A törvény ugyan szeptember elsejétől hatályos, de a tanulókat és pedagógusokat érintő komoly változások, majd tanév közben vagy a következő tanévtől lesznek érzékelhetőek. A fenntartás, szakmai ellenőrzés, irányítás újdonságai a gyerekek, szülők és a kollégák mindennapjait kis mértékben befolyásolják. A mindennapos testnevelés bevezetése is csak az első és ötödik évfolyamokat érinti. Ennek személyi és tárgyi feltételei most még megoldhatók. A törvény mellékletei – egy kivételével – szintén csak jövő szeptemberben lesznek aktuálisak. A pedagógusok napi, heti óraszáma, intézményben való benntartózkodásának módosítása is egy év múlva lép be.
A tanórán kívüli foglakozásokra továbbra is kevés költségvetési pénz jut. Ez ösztönöz bennünket arra, hogy kiaknázzunk minden egyéb lehetőséget. Ilyen pedig vannak. A Noszlopy Iskola a közepén tart a referencia intézménnyé válás pályázatának és már tervezzük egy újabb nagy projekt megvalósítását intézményi szinten –Mikszáth, Noszlopy, Nemesvid -, ami ismét sok lehetőséget ad új és hagyományos tevékenységek megvalósítására, némi eszközfejlesztésre, továbbképzésre, együttműködések megkötésére. Sikeresen pályázva olyan forrásokhoz jutnánk, amire egyébként most nem jut. Napközit illetve tanulószobát változatlan formában szervezzük, vagyis minden olyan tanuló számára biztosított lesz ez lehetőség, aki ezt igényli.
Körültekintő, alapos tervező munka előzte meg a tanévindítást. Továbbra is tudunk foglalkoztatni minden munkatársunkat. Bár kis mértékben tovább csökkent a tanulók száma, de a nyugdíjazások és a két általános iskola közötti hatékony együttműködés eredményeként szakszerű, a törvényi előírásoknak maradéktalanul megfelelő oktató munkát fogunk produkálni. Tovább tökéletesítjük az úgynevezett „áttanítással” az iskolák közötti együttműködést. Ez a megoldás köztudottan megterhelő a tanárok számára, nem az ideális megoldás nevelési szempontból, de a pillanatnyi helyzetben nincs más megoldás.
Nagy változás a többcélú intézmény életében, hogy az óvodák szeptembertől nem lesznek a nagy egység részei. Gazdasági ügyekben maradnak velünk, de szakmailag ismét önálló életet élnek.
Ezúton kívánok valamennyi az óvodákban dolgozó volt munkatársunknak további jó egészséget, sikeres gyermeknevelést.
A tanév során megtörténik a fenntartó váltás is. A szakmai irányítás, ellenőrzés állami, a működtetés önkormányzati feladat lesz. Ezek szerint marad is, de mégis megváltozik a kapcsolatunk a város vezetésével. Nagy várakozással nézünk a változások elé, mert pillanatnyilag még igen keveset tudunk a konkrét dolgokról. A szakmai elvárásoknak, ellenőrzéseknek meg kell és meg is fogunk tudni felelni, de a finanszírozás jelenlegi nehézségeit szeretnénk már elfelejteni, mert ez lassan a napi működést veszélyezteti.
Az iskolakezdéssel kapcsolatban van-e a megszokottól eltérő feladata a diáknak, vagy a szülőknek? A tankönyvek úgy tudom központilag lesznek szállítva, Lesz változás a tankönyv ellátásban? Mikortól lehet majd a tankönyveket megvásárolni? Van információ az árakról?
A tankönyvellátás ez évben is zökkenőmentes lesz. A korábbi években kialakult kiadóktól és szállítóktól érkeznek a könyvek.
Tankönyvválasztás alapvető szempontja a színvonal. A fenti szempontnak a három kiadó a garancia: Apáczai, Nemzeti , Mozaik kiadók.
Tankönyvárak: 1000,-Ft–1500,-Ft
Munkafüzetek: 500,-Ft– 800,-Ft
Nyelvkönyv (tk + mf): 3500,-Ft (a németet 2 évig, az angolt 1 évig használják)
Tankönycsomagok ára: 10.000,- – 20.000,-Ft
Sajnos sok család szorul ingyenes tankönyvre. A tankönyvek kiválasztásával, árak megállapításával kapcsolatos kötelező egyeztetéseket (szülőkkel, valamint az érintett szakmai közösségekkel) időben elvégeztük. Ami információ ezzel kapcsolatban előzetesen kellet, ahhoz mindenki hozzáfért. Honlapjainkon keresztül, hirdetések formájában tájékoztatjuk az érintetteket a tankönyvosztásról. Az a kérésünk, hogy akinek jár valamilyen kedvezmény, az azzal kapcsolatos iratokat időben szerezze be, munkahelyről, egyéb helyekről.
Milyen változást hoz az új Nemzeti Alaptanterv a mindennapokban?
A jelenlegi tervezet minden korábbi alaptantervnél markánsabban kiemeli:
- a nevelés és az értékek fontosságát,
- a társadalmi szolidaritás megerősítését,
- a tantárgyközi tudás és képességterületek fejlesztését,
- az ismeretek, képességek, attitűdök egységének megteremtését.
Tartalmát, szellemiségét a Nemzeti köznevelési törvényben és Magyarország Alaptörvényében megfogalmazottak hatják át.
A korábbi dokumentumhoz képest nagyobb szerepet kapnak az egyetemes európai értékek, a nemzettudat, a család, a nemzeti műveltség átadása és az egyetemes kultúra közvetítése, a szellemi-érzelmi fogékonyság és az erkölcsi érzék elmélyítése.
Az erkölcstanórán, amelyet a jövőben külön tantárgyként oktatnának az iskolákban, sok mindenről beszélgethetnének a diákok. Ilyenek például magatartásminták, életvezetési szokások megvitatása. Az erkölcstanra azoknak kell majd járniuk, akik nem járnak hittanra. Etikából pedig jegyet is kapnak majd a diákok, és dolgozatokat is kell írniuk. A hit- és erkölcstan foglalkozások tartalmi követelményeit köznevelési törvényben foglaltak szerint kell megállapítani. Az egész napos iskola elterjesztése lehetőséget teremt a felzárkóztatással, tehetséggondozással, képességfejlesztéssel kapcsolatos speciális teendők ellátására. Ennek keretében szakköri és egyéb foglalkozások megtartására is lesz mód.
A mindennapos testnevelés és művészeti óra bevezetése az egészséges életmód és az esztétikai nevelés segítésének újabb lehetősége.
A tanterv megvalósíthatóságát elsősorban annak gazdag tartalma veszélyezteti. A nagy mennyiségű elsajátítandó ismeret, a szűkre szabott helyi tananyagtartalom beillesztése, igen nagy kihívás a tanulók és a pedagógusok számára. Az intézményeknek alig lesz lehetőségük önálló fejlesztésű helyi tanterv írására. Erre csak akkor vállalkoznak majd, ha ezt pedagógiai hitvallásuk alapján szükségesnek érzik.
Figyelemre méltóan sok kritika érte a NAT tervezetét eklektikus jellege miatt. Minden eddigi Nemzeti Alaptantervtől alapvetően különbözik az itt előírt ismeretek mennyisége (a közműveltségi tartalmak részletezettsége). Mivel megadják a tananyag felépítésének logikáját, továbbá leírják az ismeretanyag számottevő részét, jelentősen csökken az iskolák és a pedagógusok szakmai szabadsága.
A központilag, mereven előírt közműveltségi tartalom, s különösen annak nagy mennyisége negatívan hat az oktatás módszertani korszerűsítésére. Ilyen és ehhez hasonló észrevételeket olvastam szakmai szervezetek, közösségek és egyének megfogalmazásában.
Ezzel szemben a „Nemzeti alaptanterv biztosítja:
- az iskolai nevelés-oktatás tartalmi egységét,
- az iskolák közötti átjárhatóságot,
- meghatározza az elsajátítandó műveltségtartalmat,
- kötelező rendelkezéseket állapít meg az oktatásszervezés körében,
- különösen a tanulók heti és napi terhelésének korlátozására.” – írja Kaposi József.
Vátoznak a korhatárok, a tankötelezettség 16 évre változik. Hallani iskola rendészetről. Ezek a változások csak a középiskolákat érintik? Változik az iskolai házirend?
Ezek az újdonságok vagy fokozatosan realizálódnak vagy még sok egyeztetés vár rájuk. A 16 éves korhatárt én azért nem kommentálom, mert sajnos számunkra a korábbi szabályozás sok megpróbáltatást jelentett. Amikor „bennragadt” a rendszerben egy 17-18 éves tanuló az bizony nem tette örömünneppé a napi munkát. Megbirkóztak vele kollégáim, de a többi tanuló tanulását ez sokszor hátrányosan befolyásolta. Ebben az életkorban a 3-4 éves korkülönbség már nagy életvitelbeli eltérést jelent. Az integráció szép gondolat, de csak ésszerű keretek között. Ez sok más problémára is igaz.
Az iskolába nem rendészet, hanem rend kell. Ezt mi is tudjuk produkálni, ha ehhez a személyi és tárgyi feltételek adottak lesznek. Mire gondolok? Kiszámíthatóságra, némi állandóságra, biztonságra.
Nem gondolom, hogy a házirend újraírása a megoldás. Természetesen egységesíteni, egymáshoz közelíteni szükséges az iskolák valamennyi szabályozóját. Mindenki – gyerek és felnőtt – közös célok és értékrend alapján, nyugodtan, hatékonyan, egyéni arculatát megőrizve végezhesse teendőit.
Városunkban a Noszlopyban nyugdíjazás miatt megüresedett az igazgatói hely, és a Zeneiskolában is lejárt a megbiztatás ideje Hajas igazgató úrnak. Ez utóbbinál már megtörtént a pályáztatás. Van már eredmény?
Strébl Nimródné megbízott igazgató augusztus elsején nyugdíjba vonult. Az iskolában már megtörténtek azok a személyi változások, melyek garantálják az előző években végzett magas színvonalú szakmai munka folytatását. Hogy lesznek-e és ha igen, akkor milyen további változások, azok a most kezdődő tanév során eldőlnek és bizonyára egy olyan struktúra kialakítására kerül sor, amely hosszú távra stabilizálja a vezetés összetételét.
A Zeneiskolában Hajas Béla igazgató úr sikeres pályázatát követően öt évre kapott megbízást az intézmény vezetésére. Kipróbált szakember, élvezi a fenntartó és a testülete bizalmát, bizonyára újabb dicsőséges évek felé kormányozza csapatát.
Az interjú végén minden kedves partnerünket, gyerekeket és kollégáimat arra kérem, hogy továbbra is segítse munkánkat, hiszen az elmúlt évben tanulmányi, sport és egyéb területeken olyan eredményeket produkáltak tanítványaink és iskoláink dolgozói, amire méltán lehetünk büszkék.
Köszönöm az információkat!
{module [99]}