Hat éve tervezik, a harmadik tanulmányt készítik róla - de még nem épül a második balatoni komp
A komp Fonyód és Badacsony között járna. Most újabb megvalósíthatósági tanulmány készül, mert az Unió visszadobta az előzőt.
A Balaton második legforgalmasabb hajózási útvonalán át kellene építeni mindkét város kikötőjét, valamint a környék forgalmi rendjében is lenne változás.
A nyár utolsó hétvégéjén is sorok kígyóztak a fonyódi kikötőben. Sokan utaztak katamaránnal Badacsonyba. Fonyódról utaznak a legtöbben a Balatonon, azok közül, akik autó nélkül kelnek útra. Hat éve tervezik, hogy itt kompot is közlekedtetnének, így az autósok is használhatnák ezt az útvonalat.
A tervek szerint így nézne ki a Balatoni Hajózási Zrt. új kompja. Kettőt gyártanának belőle. Így 80-100 percről 25 percre csökkenhetne a menetidő Fonyód és Badacsony között. Csaknem 50 autót és mintegy 400 embert szállítanának vele.
Merész tervekből nincs hiány. A kikötő mellett a közút és a vasúthálózat is megváltozna. Csak a két város kikötőjében 2 milliárdot költenének az átalakításokra. Mindebből azonban egyelőre semmi nem valósult meg. Hat éve készült az első tanulmány. Két évvel később Suchmann Tamás levélben kérte a szocialista kormányt, hogy kiemelt beruházássá nyilvánítsák a második komp és kikötők megépítését, de nem kapott se szakmai, se anyagi segítséget. Majd újabb tanulmány készült 2010-ben. És most újból itt tartanak. Így csak a tanulmányok 53 millió forintba kerülnek.
- Hat éve rágjuk ezt a gumicsontot, mai napig nem történt volna semmi, ha a jelenlegi kormány az előtanulmány megvalósíthatóságát pályázati pénzzel nem támogatja -mondja Hidvégi József, Fonyód polgármestere.
Az unió most egy részletes megvalósíthatósági tanulmányt vár, ugyanis csak ezért cserébe adna pénzt a komphoz. 50 millió forintért ezért újabb tervek készülnek.
- A részletes vizsgálatok, a forgalom, környezeti, természeti hatások és egyéb más befolyásoló tényezői részletesen meg lettek vizsgálva 2012. nyarán. Jelenleg folyik az összegzés, jövő héten lesz egy nagyobb konzultációja ennek - tette hozzá a Balatoni Hajózási Zrt. műszaki igazgatója, Lain Ferenc.
Ahhoz, hogy a komp uniós támogatást kapjon 2014 második félévére az út, a vasút és a kikötő fejlesztéssel is el kell készülni. A beruházás csaknem 8 milliárd forintba kerülne, de a szakemberek szerint ez hamar megtérülne.
- Azt gondoljuk, a régióban van elegendő programlehetőség, ezek bejárhatósága komppal való romantikus összekötése lendíthet a kínálat komplexitásán - mondja a Balatoni Regionális Idegenforgalmi Szövetség elnöke, Hoffmann Henrik.
Kérdés azonban, hogy a mostani hatástanulmány elegendő lesz-e ahhoz, hogy a magántőke mellé állami és uniós forrást is kapjon a Balatoni Hajózási Zrt és a két érintett önkormányzat. Anélkül pedig esély sincs arra, hogy bármi épülne. Forrás: kapospont
{module [99]}