A meteorológiai előrejelzések alapján hétfőtől akár hózáporok is előfordulhatnak az ország több pontján. A Közútkezelő már november 10-e óta téli üzemmódban dolgozik, ami azt jelenti, hogy 0-24 órában, 12 órás váltott műszakokban dolgoznak szakembereik. Összesen négy fokozat van a téli üzemeltetési időszakban, ma még I-es, vasárnaptól több megyében azonban már II-es készültségi fokozat lép életbe.

havasut

A legfontosabb, hogy mielőbb váltsunk át téligumira ...

Néhány közérdekű információ, talán hasznos lehet. Köszönöm a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Kommunikációs osztályának.

Mi a feladata a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nek a téli időszakban?

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a kezelésében lévő több mint 31 000 kilométernyi országos közúthálózat, vagyis a gyorsforgalmi, fő- és mellékutak üzemeltetési és fenntartási feladatait látja el. Így többek között arról is gondoskodunk, hogy a kezelésünkben levő úthálózatot a közlekedők – lehetőség szerint – akadálytalanul és biztonságosan vehessék igénybe télen is. Ez nem kis feladat, hiszen a gondos felkészülés ellenére, az évszakra általában jellemző módon olykor rendkívüli időjárási viszonyok mellett, nem mindig lehet minden közlekedő igényeit egyszerre kielégíteni.

Téli közlekedést akadályozó tényezők, hasznos háttér információk

A hideg idő beálltával társaságunk az év legnehezebb feladatai elé néz. A téli időszakra üzemmérnökségeink hadrendbe állítják a szükséges munkagépeket és feltöltik a síkosság-mentesítéshez használt anyagok raktárkészleteit. Folyamatosan figyelemmel követjük az időjárás előrejelzéseket, ennek megfelelően hajtjuk végre megelőző intézkedéseinket, illetve készülünk fel a várható munkákra.

  • Az utak jegesedésének megelőzése érdekében a forgalmasabb szakaszokon sózással védekezünk. E célra nátrium- és kálcium-kloridot használunk, nemcsak száraz, hanem oldat formájában is. Ez a munka azonban rendkívül időigényes, így a lehető leggondosabb szervezés mellet is szükség van az autósok türelmére és belátására.
  • Havazás esetén a hó eltakarítását 3-5 centiméter lehullott hó esetén célszerű megkezdeni. Ezen hó vastagságig a havazás kezdetekor a síkosság elleni védekezésként kiszórt olvasztó anyagok – a forgalom taposó hatásával együtt – megakadályozzák a lehullott csapadék burkolatra fagyását, tapadását. A hó eltakarítása során sorrendet állítunk fel, először az autópályákat, főútvonalakat, illetve a nagyobb forgalmú mellékútvonalakat tisztítjuk meg, ezt követően kerül sor a további útszakaszokra.
  • A hófúvások eltakarítása az egyik legnehezebb és időigényesebb feladat, amelyet szintén csak akkor tudunk hatékonyan elvégezni, ha már megszűnt az erős szél. Megelőzésképpen helyezzük ki a korábbi évek tapasztalatai és anyagi lehetőségeink szerint a leginkább érintett útszakaszok mellé a hófogó rácsokat, illetve hálókat. Ahol erre lehetőség van, ott hófogó erdősávot is telepítünk, amelynek kialakítása hosszú éveket vehet igénybe. A hófogó rácsok 30-50 kilométer/órás széllökésekig tudják ellátni funkciójukat. Hófúvások idején a sózás teljesen hatástalan, sőt, nem is ajánlott. Ennek oka, hogy a megolvasztott havat a nagy erejű szél gyorsan lefagyaszthatja, így tömör jeges, jégbordás szakaszok alakulhatnak ki, amelyek fokozottan veszélyesek. Ilyenkor egy dolgot tehetünk, folyamatosan takarítjuk a havat az útpályáról.
  • Ónos eső esetén az utak sózása hatástalan, mivel a csapadék folyamatosan lemossa a kijuttatott anyagot a burkolatról, így a síkosságot csak azt követően lehet csökkenteni, ha az eső már elállt.
  • Hóeltakarító gépjármű megelőzése nem javasolt, mert a még havas úton kevésbé biztonságosan lehet haladni, mint a frissen tisztított úttesten. Az előzés közben irányváltások további kockázatot jelentenek a biztonságos közlekedésre. Amennyiben nem kívánják megelőzni a munkát végző gépjárművet, kérjük, megnövelt követési távolság megtartásával haladjanak mögötte.
  • Társaságunk hóeltakarítási terve előre rögzíti az egyes munkavégző gépek útvonalát. A gépeket az üzemmérnökségi telephelyeken töltik fel szóróanyaggal, majd a végpontról indulva látnak munkához, amint elértek a célterületre. Addig viszont felemelt ekével haladnak, hogy minél hamarabb eljussanak munkakezdésük helyére. Ugyanakkor, ha valaki ilyen munkagéppel találkozik, bízhat abban, hogy hamarosan követi azt egy másik, amely elkezdi tisztítani az utat.
  • A hóeltakarítási munkákat nem egyszerre, hanem az Országos Közutak Kezelési Szabályzatának megfelelően először az autópályákon, majd a főutakon, utána a forgalmasabb mellékutakon, végül az alacsonyabb úthálózati szereppel rendelkező bekötőutakon látjuk el. Tehát intenzív havazás esetén nem lesz mindenhol egyszerre fekete a burkolat, de törekszünk rá!
  • Mást jelent a közlekedők és mást jelent a szakemberek számára a járhatatlan út fogalma. Az autósok sok esetben a kissé havas útra is úgy tekintenek, hogy az nem járható. Az Országos Közutak Kezelési Szabályzatának megfelelően a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nek az utak járhatóságát az út és látási viszonyok mellett kell biztosítania, vagyis az útkategória szerinti tevékenységet látjuk el, a meghatározott keretidőn belül. Tehát az autósoknak szükség esetén csökkenteni kell az adott szakaszon megengedett legnagyobb sebességet, hogy biztonsággal közlekedhessenek, amíg a hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákat maradéktalanul ellátják a szakemberek.

Téli közlekedési tanácsok autósoknak

1 A legfontosabb, amit megtehetnek, hogy amint a hőmérséklet tartósan +7 Celsius-fok alá süllyed, téli abroncsot használnak. A nyári abroncsok ennél hidegebb időben nem biztosítanak megfelelő tapadást.
2 Indulás előtt mindenképpen ajánlatos a várható időjárási viszonyokról, esetleges útakadályokról tájékozódni.
3 Töltse fel ablakmosó tartályát téli folyadékkal és ellenőrizze, hogy megfelelő állapotban vannak-e az ablaktörlő lapátok!
4 Érdemes lehet hóláncot is beszerezni, különösen akkor, ha hosszabb kirándulásra vagy hegyi utakra indul. A felszerelést ajánlatos előre begyakorolni.
5 Csak tele üzemanyagtartállyal induljon útnak, sőt célszerű a csomagtartóban jól rögzítve elhelyezni egy plusz üzemanyaggal teli kannát. Így egy esetleges elakadás esetén sem okozhat gondot, ha a fűtés miatt járatni kell a motort.
6 Tartsa be a látni és látszani elvet! Fontos, hogy indulás előtt alaposan takarítsa le a szélvédőket. Ellenőrizze a gépjármű világítását, valamint az akkumulátor állapotát is.
7 Ha bajba kerülne vagy máson kellene segítenie, jól jöhet a vontató kötél, de akár az indítókábel is, így nem árt, ha ezek is helyet kapnak a csomagtartóban.
8 Érdemes jégkaparót és jégoldó sprayt is az autóban tartani, ahogyan jól jöhet elakadáskor egy hóeltakarításra alkalmas lapát vagy egy „hókotró" kefe is.
9 Réteges, meleg öltözetben ajánlott útra kelni, és lehetőleg takarók is legyenek az autóban. Egy hosszú út, esetleg elakadás során jól jöhet némi meleg tea vagy más innivaló, valamint némi harapnivaló is.
10 Ne előzze meg társaságunk narancssárga, illetve villogó jelzést használó gépjárművét! A követési távolságot is érdemes betartania.
11 Ha síkosabb útszakaszra érkezik, lassítson és kerülje a hirtelen kormánymozdulatokat és a fékezést!
12 Az autópályán hagyja szabadon a leállósávot, a mentési útvonalat! Amennyiben a leállósávon ragadt, azonnal értesítse a hatóságokat!
13 Végül ne felejtse el feltölteni a mobiltelefonját- indulás előtt, nehogy akkor merüljön le, amikor éppen a legnagyobb szükség lenne rá.

Társaságunk minden rendelkezésére álló csatornán igyekszik tájékoztatni a közlekedőket az esetleges veszélyhelyzetekről, szélsőséges időjárási-, illetve útviszonyokról. Kérjük az autósokat, hogy mindenképpen vegyék figyelembe ezeket a jelzéseket, majd a lehetőségeket alaposan megfontolva keljenek csak útra, ha tényleg úgy látják, hogy szükséges! Ezzel komoly veszélytől és kellemetlenségektől óvhatják meg magát és gépjárművét egy-egy autós. Amennyiben viszont már megtörtént a baj és elakadt valahol, segítséget a helyileg illetékes önkormányzattól vagy a katasztrófavédelem szakembereitől a 112-es vagy a 105-ös segélyhívó telefonszámon kérhet.

Utazás előtt minden esetben tájékozódjanak az aktuális útviszonyokról. Ezt megtehetik a teljes egészében megújult www.utinform.hu oldalon. Akik esetleg a közösségi oldalakon keresztül szeretnek információhoz hozzájutni, azoknak ajánljuk Útinform szolgálatunk hivatalos Facebook (www.facebook.com/UtinformKozut) és Twitter (www.twitter.com/utinform) oldalát is. A leggyorsabban és személyre szabottan azonban továbbra is telefonon szerezhetnek információkat a közlekedők. Útinform szolgálatunk, autópálya és megyei diszpécserszolgálataink 0-24 órában várják a közlekedők hívásait, készséggel állnak a betelefonálók rendelkezésére (elérhetőségek a www.utinform.hu oldalon). Ha több megyét érintő kérdéseik vannak, akkor érdemesebb rögtön az Útinform szolgálatunknál kezdeni.

Ha sikerült a közlekedőknek előzetes információkhoz jutniuk, mérlegeljenek, tervezzék meg úti céljukat, és ha ez alapján az utazás mellett döntenek, akkor minden esetben csak és kizárólag a téli közlekedésre megfelelően felkészített gépjárművel tegyék azt meg.

A marcaliportal.hu sütiket használ. A sütik elfogadásával kényelmesebbé teheti a böngészést. A honlap további használatával hozzájárulását adja a sütik használatához.