Skip to main content

Beszélgetés Bobek Józseffel, Sávoly község polgármesterével a Balatonringről …

Írta: Vágó Zoltán
Megjelent: 2015. április 07. Kedd, 12:08

Bobek JozsefAmikor készültem erre a beszélgetésre akkor megnéztem, hogy mikor írtam legutóbb a Balatonringről. A Portál keresőmotorja azt a 2010 március 12 –i cikket adta ki elsőként, hogy hivatalosan is bejelentették, hogy leáll az építkezés ... nos ennek már 5 éve. Persze kiadott a kereső még többtucat írást, hiszen szinte végig kísértem tudósításaimmal a beruházást. Akár ezekből az írásokból is lehetne szemlézni, visszaemlékezni. Viszont akkoriban azért sok minden üzleti titok volt, sok minden történt a háttérben. Talán mostanra megvan az a időtáv amikor visszanézve a helyére kerülnek dolgok, történések. Azt talán a beszélgetés végén eldönthetjük, hogy ez egy „tecchalott" állapot vagy végleg eltemethetjük a projektet.

 

Az első kérdésem a születés idejére a legelső pillanatokra vonatkozik. Sávoly község polgármestere mikor szerzett tudomást arról, hogy egy komoly fejlesztés indul a faluban és a környéken?

 

2007 –ben hallottam én először a projektről. Akkor jelentek meg a Spanyol beruházók. Hogy miért pont Sávolyon? Településünk egy ideális helyen van. Itt az M7 autópálya - lejárattal -, itt a vasúti fővonal - állomással -, 30 km a sármelléki repülőtér, 11 kilométer a Balaton, itt a Kis-Balaton, közelben egy nagyváros - Nagykanizsa- és járási székhely - Marcali. És van egy nagy kincsünk a természet szépségén túl, a termálvíz. Az ötvenes években a zalai olajmezők kutatása során Sávoly mellett is kutattak. Találtak is olajat például Szőkedencs mellett, de találtak termálvizet is.

 

A Marót völgye - Sávoly környéke – az elmúlt évtizedekben nem profitált abból, hogy közel a Balaton. Somogy megye a turisztikai fejlesztéseiben nem adott prioritást - ellentétben Zala megyével (Letenye, Zalakaros, Kehida) – a termálfürdőknek. Ezért ez a kincsünk a hőforrásunk kihasználatlan maradt. Egy nagykapacitású kútról van szó, amelynek napi 5000 m3 a kapacitása! Nagyon magas sótartalmú, a sárvári gyógyvízhez hasonló tulajdonságokkal. Erre a hőforrásra figyeltek fel a befektetők.

terkep525

 

Hogy van ez? Egyszer csak kopogtatnak a polgármester ajtaján a befektetők?

 

Nem így történt, bár lehetne így is! Most is szívesen látok „betévedő" komoly befektetőt! A projekt története a rendszerváltást követő kárpótlási földek vásárlására nyúlik vissza. Sávoly és környéke az rét, legelő, tőzeges, lápos vidék. Itt nincsenek egybefüggő nagy mezőgazdasági területek. Néhány befektető ezeket a réteket, legelőket vásárolta meg akkoriban.

 

A kilencvenes évek elején a hőforrásra alapozva megalakult a Sávolyi Termálcentrum Kft. 1992 –ben még vásárolhattak társaságok termőföldet. Az a cég vásárolt akkor közel 100 hektár földet. Az a Kft. rendelkezett a földterülettel, és a hőforrás használati jogával. Erre „haraptak rá" a spanyolok. Megvásárolták a céget. A terveikben az szerepelt, hogy építenek egy golf-termál centrumot és egy üdülő falut. A terv szerint a Főnyed-Sávolyi út mellett az un- „huppolagosban" építkeztek volna, a Spanyol cég a SEDESA volt.

 

Ez volt az első szándék. Menetközben, ahogy megismerték a környéket, a lehetőségeket, előbbre léptek és Szőkedenccsel és Sávollyal közösen 600 hektár fejlesztési területet alakítottak ki. Ebből 100 hektár Szőkedencs és 500 hektár Sávoly. 2007 –ben lett Talmácsi Gábor gyorsasági motor világbajnok. A SEDESA egyik főtulajdonosa Cotino úr érdekelt a MotoGP –ben így adódott az ötlet, hogy építsenek egy pályát.

 

2008 tavaszán egy kis küldöttséggel kint voltunk Valenciában ott bemutatták nekünk, hogy mit szeretnének megépíteni. Valójában ez volt a kezdet. 2008 júniusában jelentették be Budapesten a MotoGP pályaépítési szándékot.

25506C ring2

 

Mondhatom nagy „felhajtás" volt az alapkőletételnél, 2009 tavaszán, hiszen Magyarország Miniszterelnöke volt az, aki a Balatonring alapkövét elhelyezte. El is kezdődött az építkezés, és kívülről úgy tűnt, hogy minden rendben van. Az eredeti elképzelés szerint 2009 őszén itt már futamnak is lennie kellett volna. Szerepelt a MotoGP versenynaptárában.

DSC 1719a

 

Így van. Valóban azt gondoltuk minden rendben van. Amikor kiderült, hogy csúszik az átadás akkor sem gondoltuk, hogy baj lenne. Egyszerűen túl rövid volt az építkezésre szánt idő, szerintem is. Hivatalosan bejelentették, hogy a tartalék helyszínen rendezik meg a futamot, és egy év múlva 2010 –ben lesz az első sávolyi futam.

 

Mikor kezdett „gyanakodni"? Mikor vette észre, hogy valami nincs rendben?

 

Több év eltelt már ezért egy kicsit messzebbről kezdem, hogy olvasóinkat egy kicsit „képbe" helyezzem. A válság az 2008 –ban kezdődött a világgazdaságban. 2009 –ben a Spanyol kormány megtiltotta tőkeexportot, és ezzel a SEDESA nem jutott beruházási hitelhez hazájában. Ekkor fordult a beruházó a Magyar Fejlesztési Bankhoz, a Magyar Államhoz. 15 milliárd forint hitelt kértek a MotoGP pálya befejezéséhez. Megegyeztek egy 15,3 milliárdforintos – utófinanszírozott !!!! – hitelben. Tehát ami elkészült arról számla készül, és azt követően fizetett volna bank!

 

Az is fontos információ, hogy amikor a hitelért folyamodtak a spanyolok a MFB -hoz, már komoly összeget invesztáltak. Kifizették a megvásárolt területet, megtörténtek a „papírmunkák", több százmillió forintért áthelyeztették a Lengyeltóti –Nagykanizsa gázvezetéket, ami a tervezett pálya alatt ment volna át. Elvégezték a földmunkát a 200 hektáros pályán, kialakították a pálya nyomvonalát. Beépítettek 400 000 tonna követ! Tudomásom szerint a helyszínre szállítva 2500 Ft/tonna áron! Elvégezték a talajvíz elvezetéshez szükséges munkákat.

foldmunka

 

A tervezett beruházások - a teljes projekt, benne a fürdő, az üdülőfalu, a logisztikai központ - fejlesztési területeit közel 600 hektárt megvásároltak, kifizettek! Átlagban 10 ezer euro értékben. Elindult a szennyvíz program, készült Sávoly és a pálya csatorna rendszere, ez is közel 1 milliárd forint. Tehát amikor hitelt kértek már volt egy jelentős befektetésük, volt elvégzett munka a pályán.

 

Közbevetőleg mondom, hogy 2010 –ben a kormányváltást követően ősszel, az újkormány szakértői felmérték itt Sávolyon a pályát. Végkövetkeztetésként 2011 –ben azt mondták nekem, amikor végleg „kihátrált" a Magyar Állam a beruházásból, és ez szinte belém „égett" - bár nem nevezhetem meg ki monda ezt nekem -, hogy ez a pálya a Magyar Fejlesztési Bank hitelpolitikája miatt hiúsult meg! A bank a legrosszabb piaci hitelkamat +1% kamattal akart utófinanszírozott beruházási hitelt adni a spanyoloknak. Végül ezt a hitelt nem kapta meg a SEDESA, és ezért hiúsult meg az építkezés.

 

Nagyon sokan föld panamával vádolták meg a spanyolokat. Nos, ezek a földek korábban 1000-2000 euró értékben cseréltek gazdát, a SEDESA 10 ezret fizetett érte, ez egy nyugat európai ár! Legkevesebb 700 millió forint került magánemberekhez, sávolyiakhoz! Képzeljenek el egy mélyszegénységben élő térséget ahol ez az összeg megjelenik. Akkor kezdték rendbe tenni a házaikat, a környezetüket. Kisebb vállalkozások indultak, de épült ABC és panzió is faluban.

 

És nem csak Sávolyon! Hanem a környező településeken is megindult egy folyamat, ami sajnos félbeszakadt. Az a bank, amelyet arra hoztak létre, hogy segítse a magyarországi beruházásokat, a politika közreműködésével tönkretette egy iszonyúan szegény, szinte kilátástalan helyzetben lévő környék álmait, a kitörés lehetőségét. 15 milliárd hitel ... fedezettel, azzal az indokkal, hogy nem biztosított a megtérülése .... kérdezem én a 4 –es metró 400 milliárd forintos befektetése mikor fog megtérülni?

csatorna1

 

Mikor kezdték támadni a Balatonringet?

 

2009 második felében, az évvége felé. Nem szívesen mondom, de egy politikai párt az LMP születésekor indultak el a támadások. Egy új pártnak létkérdés volt, hogy „pörögjön a médiában" ... mi ennek lettünk az áldozatai. Ez nem Sávolyról szólt. Nem a településsel volt bajuk ... csak kerestek egy témát, amivel adásba és a címlapokra kerülhettek. A spanyoloknak nem csak Sávolyon volt érdekeltségük, hanem Budapesthez jóval közelebbi Pátyon. Páty és Telki között egy golfparkot építettek volna. Az első támadást az Index újságírója, Bodoky úr egy cikkben a Páty –i projekt ellen intézte, majd ezt követte a sávolyi beruházás.

 

Bodoky úr egy visszatekintésében 2010. május 21 –én a saját blogján írja egy bejegyzésre írt válaszában:

 

„Tudod mi húzott kurva sokat felfelé az LMP-n a kampányidőszakban? pont ez a Sávoly-Páty sztori ... mérhetően 1-1,5 százalékot, van pár képviselőjük a parlamentben aki ennek köszönheti a mandátumát."

capture-20150403-145350

 

Bodoky úr számaiból kiindulva .... mivel az LMP 4.15% -al került a Parlamentbe ..., ha levonok egy százalékot, akkor 2010 –ben az LMP nem Parlamenti párt!

 

Gyakorlatilag Bodoky úr, mint az Index újságírója kezdte el ezt az egészet, Bodoky doktor, mint tényfeltáró újságíró támadt neki a SEDESA –nak, a Kovács Bencének. A saját blogján megjelentetett három sor mutatja, ezt a mocsarat...

 

Tegyük helyre az időszakot. Szocialista kormányzati időszakról beszélünk, annak is a végéről, a választásokat megelőző hónapokról. De a támadások még a választási kampány előtt kezdődtek?

 

Igen körülbelül félévvel a választások előtt. De először nem a sávolyi projektet támadták, hanem a pátyit. Pátyról „lefordultak" mert nem találtak rajta fogást. Sávolyon találtak fogást, mert volt helyi, somogyi politikus, aki ebben segítette őket. Itt Gyenesei úrra gondolok, aki akkor kormányzati tényező volt.

 

A „fogás" találásban gondolom közrejátszott, a mai napig meglévő anyagi jellegű viták vannak, voltak.

 

Ez így volt. Viszont azt nagyon fontos tudni, hogy egyetlen fillér állami pénz nem volt a projektben! Tehát az adófizetők nem kockáztattak semmit! A korrupciós vád ezért is tarthatatlan! A viták a spanyol bankok és a SEDESA között voltak. Mostanra már a Termál Kft. tulajdonosa a hitelt nyújtó spanyol bank. A 2008 –előtt a beruházásra felvett hiteleket finanszírozó bank, jelzálog fejében szerezte meg a tulajdon jogot. Kivéve a Sávolyi Motorcentrum Fejlesztő Kft. tulajdonában álló pálya egységet. A mai napig Cotino úr ennek a cégnek az ügyvezetője. Minden más földterület, a termálkút hasznosítási joga, a spanyol banké.

 

A pálya 200 hektárja, és az eddig megépített részek a Sávolyi Motorcentrum Fejlesztő Kft. tulajdona. Erre a területre is van jelzálog bejegyezve 9 millió euro értékben. További 150-160 millió forint követelése van az adóhivatalnak. Ezt kívánták két alakommal is - sikertelenül - elárverezni.

 

Ha jól emlékszem Sávoly is jegyeztetett be erre a területre jelzálogot ...

 

Így van. Amikor a közel egy milliárdos szennyvíz projekt elkészült, és vele párhuzamosan a pálya projektje befulladt, nekünk rendezni kellett a tulajdon jogot. A beruházó és a település között volt egy megállapodás miszerint az egész szennyvíztisztító, és csatornahálózat térítésmentesen kerül a tulajdonunkba. Erre kellett megoldást találnunk. Mi az Alkotmány Bíróság által is elismert módon, bevezettük a telek adót az adott belterületi részekre.

 

Miután ezt az adót nem fizették meg a településünknek, élve a törvény adta jogunkkal jelzálogot jegyeztünk be. Az elmúlt időszakban rendeződött a helyzet ezért, miután rendeztük a tulajdonjogát a csatornának, és a szennyvíz tisztítónak - Sávolyé lett-, levettük a jelzálogot a területről.

 

Sikertelen volt mind a két árverés. Hogyan tovább?

 

Egy dolgot tudomásul kell venni... ezt a 200 hektárt szántóként nem lehet hasznosítani. Ez a Balatoni üdülőkörzet, tudomásom szerint egyetlen egyben lévő, belterületbe vont, üdülési és sportcélokra használható területe. Ez a státusz önmagában egy nagy érték! Az összegségében 600 hektár terület beépíthető!

 

Maga az ingatlan önmagában semmire sem használható... ezért mondtam a beszélgetésünk elején, hogy itt föld panamáról szó sem volt. Ez a terület csak úgy érték, ha megépül rajta az, amire mai napig érvényes rendezési terv, és bármikor megújítható építési engedélyek vannak!

 

Jelen helyzetben minden jelenlegi tulajdonosnak az az érdeke, hogy befektetőt találjon. Nagyságrendileg közel 30 millió eurója benne van a spanyoloknak ebben a projektben. Ezt bukják, ha nem lesz itt semmi.

 

A spanyol bank most azt a „menekülési értéket" próbálja megbecsülni, amiért még érdemes neki eladni. A legnagyobb érték nem a földterület, hanem azok a jogok amik a cégekben - Sávolyi Motorcentrum Fejlesztő Kft. , Sávolyi Termálcentrum Kft.,– vannak.

 

Visszatérve a leálláshoz... Sajtótámadás indult a projekt ellen és a Kormány is kihátrált az ügy mögül...

 

Nagyon furcsa helyzet volt... Kormánygarancia volt a beruházásra, a Magyar fejlesztési Bank hitelére, amit a spanyolok kértek. A sajtótámadások nyomán elindult egy folyamat, amikor is a MFB már olyan feltételekkel adta volna a hitelt, ami elfogadhatatlan volt a Pénzügyminisztérium szakértője szerint. A spanyolok elfogadták volna, mert a válság elmúltával kiváltották volna hitelt.

 

Az a szakértői anyag kockázatosnak tartotta a SEDESA üzleti tervét. Az Oszkó Péter által vezetett Pénzügyminisztérium elsősorban nem a megtérülés kockázatát jelölte meg, hanem azt, hogy a Magyar Turizmus Zrt., - aki egyben tulajdonos volt a Balatonring Zrt. -ben – hogyan és milyen formában tudja kifizetni a DORNA –nak a futam licensz díját. A Magyar Állam hasonlóan a Forma1 –hez ezt a díjat vállalta, viszont az összeget a Turizmus Zrt.-n keresztül fizette volna ki. A Pénzügyminisztérium szakértői szerint ezt az EU rejtett állami támogatásnak minősíthette volna, és ezért nem támogatták. A szerződést előkészítőknek persze ezt tudnia illett volna... de ha már hibás szerződést készült, akkor a problémát egyetlen Kormány határozattal – megváltoztatva a kifizető szervezetet: Magyar Állam – már jogszerű lehetett volna az ügylet.

 

Sajnos nagyon sok, nagyon befolyásos ember bekapcsolódott ebbe a vitába... szinte már csak a választásról szólt minden. Teljesen biztos vagyok abban, ha nem a választás évében épül a beruházás, akkor ma már a sokadik futamon vagyunk túl...

 

A földspekuláció... a világ minden országában úgy van, ha egy telek mellett valami értékes épül, akkor az a telek a korábbi értékének a többszörösét éri. Amikor a spanyolok a hektáronkénti 10 000 eurós árat kifizették a szinte értéktelen berkes, ingoványos földekért - volt benne mezőgazdaságilag használható terület is, de a kisebb rész! – akkor arra számítottak, hogy a termálfürdő és MotoGP pálya megépültével a terület értéke megnő. De ez a világon mindenütt így van! Ha nem fizették volna ki a földeket és csak a projekt elkészülte után, - töredék áron rendezték volna a vételárat egy szerződés alapján -, akkor lett volna spekuláció. Így a nagyobb kockázatot a spanyolok vállalták! Az eredeti tulajdonos járt nagyon jól, és a spanyolok buktak! Akkor ez is földspekuláció? Volt, aki nem adta el a területet és az most már nagyon bánja, hogy ugyanarra tett mint a spanyolok „majd sokszor többet ér a földem!" ... nos ők vesztettek a jelenlegi állás szerint.

 

A hitel... sajnos sokan sugallták a politikusok közül, hogy a 15 milliárd, amit a spanyolok kértek az spekulációs pénz. Csak éppen azt nem mondták el, hogy a gazdasági válság és a spanyol kormány tőkeexport tilalma miatt fordultak a Magyar FEJLESZTÉSI Bankhoz! Elfelejtették elmondani, megírni, hogy ez hány munkahelyet, mekkora adóbevételt, milyen fejlődést hozott volna a környéknek. Megint megkérdezem... hogy minden befektetésnek fillérre meg kell térülnie? Az áttételes haszon?, az emberek életminőségének javulása?, az ország hírneve?, az nem haszon? Nem szívesen, de csak megkérdezem... az a 17 milliárd forint, amit Győrbe - az ország egyik legfejlettebb régiójába - az ETO Park beruházáshoz adtak a Quaestor -nak, az rendben van? Érdekes módon nem tiltakozott senki! Csak itt Somogy legelmaradottabb részein kell számon kérni a megtérülést... Ismét azt kérdezem... mit jelent a MFB nevében a Fejlesztés szó?!

 

Az pedig egy nagyon kellemetlen helyzet, hogy ahányszor tárgyaltam a spanyolokkal mindig elmondták, hogy felháborítónak tartják, hogy a Magyar Kormány kihátrált az írásbeli garanciájából.

 

Túlárazott volt a pálya ... ez a vád is elhangzott, bár csak azoktól, akik nem vették a fáradságot a tervek átnézésére. Ez a pálya, ha megépül a XXI. századnak megfelelő biztonságtechnikai, és technikai felszereltséggel rendelkezett volna. Az építési költségek egyharmada erre ment volna el. Világszínvonalat akartak építeni a spanyolok.

 

Elmúlt 5 év... áll a beruházás. Én legalább 2 évig rendszeresen jártam Sávolyra és mindig optimista megnyilatkozásokat tapasztaltam Öntől. Hallottan informális úton érdeklődőkről, Öntől is mástól is. Hogy állunk most?

 

2010. március 12 –én a Magyar Fejlesztési Bank nyilvánossá tette, hogy nem támogatja a projektet. Lezajlott az Országgyűlési választás, az LMP éppen csak bejutott a Parlamentbe. Nem nyugodtunk bele, hogy veszni látszanak az álmaink, ezért egy figyelemfelhívó kampányba kezdtünk.

DSC 4012

 

A Balatonring megmentése érdekében elindítottuk a „Balatonring Angyalai" mozgalmat. Rengeteg aláírást gyűjtöttünk, nagyon sok támogató nyilatkozat érkezett. Az év őszén a kormányzat is megjelent, mert foglalkoztatta az esetleges megvalósítási lehetőség. Döntés nem született... de a projekt a mai napig a kiemelt beruházások között van.

 

Igyekeztünk bemutatni a nagyközönségnek is, hogy mennyi minden elkészült. Motoros, quados, helikopteres bejárásokat szerveztünk a nagytávolságból idelátogató, a helyi és környékbeli embereknek. Azon a napon, amikor az első MotoGP futam lett volna, a zalakarosi szállodák szerveztek egy nagy motoros találkozót a Balatonringre. Ez csak egy példa arra, hogy bizony másoknak is fontos volt ez a pálya, nem csak a Sávolyiaknak. Sokan jöttek, sokan támogatták a pályát... de nem elegen!

DSC 3897

 

Pedig állandóan azt halljuk minden kormányzattól, hogy a balatoni szezont meg kell hosszabbítani. Kérdezem én nem ez lett volna az egyik legjobb lehetőség? Sokan félreértik a dolgot és azt gondolják, hogy egy MotoGP futamról szól a pálya. Nem! Itt évente száznál több rendezvény lett volna! Közöttük 5 olyan rendezvény - és ezt garantálták a spanyolok - ami több tízezer látogatót jelentett volna. És nem csak motor versenyről volt szó. Ez a pálya minden elemében megfelelt volna, a motortól a kamion versenyig, kivéve a Forma1 –et.

 

Ugye a legelején feltette a kérdést, hogy „meghalt" –e a projekt vagy van még remény.

 

Én még mindig azt mondom, hogy van remény. És ez egy racionális gondolkozás eredménye. Mire alapozom? Először is a spanyol banknak elemi érdeke az, hogy visszakapja a pénzét.

 

A jogszabályi változások okán fejlesztési területek ma már csak az állam által alakíthatóak ki. Ez a terület az elmúl évi törvényi változás után is fejlesztési terület! Ez a piacon értékesíthető terület!

 

A válság ellenére már van pénz a piacon, csak meg kell találni a megfelelő befektetőt. Van érdeklődés, persze nem nálam jelentkeznek, hanem a banknál, de azért tudomásom van arról, hogy mozognak. Én bizakodom továbbra is!

 

Már készültem Önhöz, hogy interjút kérjek amikor hirtelen a média megint felkapta Sávolyt, a pályát. Sajnos most sem azért, hogy újraindul a projekt, hanem azért, hogy elszemetesedik a terület.

 

Nagyon szomorú számomra, hogy a médiának csak a rossz hír, a hír. A szemétről... sajnos már hozzávagyunk szokva, hogy karácsonyfa árusítás után a megmaradt árut a régi 7 –es útról letérve nálunk dobják ki, a nagykanizsai „lomispiac" hozadéka ide kerül, de hiszik, nem hiszik, találunk németnyelvű könyveket, relatíve jó állapotú ruhadarabokat kiszórva, autógumikat és sorolhatnám.

DSC 2324

 

Mi őrizni nem tudjuk a bejáratot, a terület köszönhetően a sokszázezer tonna beépített zúzalék kőnek, jól járható. Mi egyet tehetünk és teszünk - azokban az években is, amikor a média nem kapta fel az ügyet - takarítunk. Sok pénzbe kerül... de nem tudunk mást csinálni, pedig egy magánterületről van szó.

 

Mi jobban szeretnénk, ha nem erről értesülnének az olvasók. Azt a több százezer forintot, amit a szemét elszállítatásra költünk, tudnánk hova tenni. Ez egy tisztes szegénységben élő környék, amely szeretne előbbre lépni. Munkahelyet, megélhetést teremteni. Ezért teszünk mi sávolyiak nap, mint nap és nem adjuk fel az álmainkat!

 ring1

 

Köszönöm a beszélgetést, nagyon szurkolok, hogy előbbre lépjen a dolog, mert ez mindannyiunk közös érdeke, akik itt élünk Somogy „viharsarkában"!

Sport - Legfrissebb
Városunk - legfrissebb
Közelben - Legfrissebb
Interjúk - Legfrissebb
Kék hírek - Legfrissebb
Kultúra - Legfrissebb
MTI - Legfrissebb
Közérdekű - Legfrissebb