Beszélgetés Bereczk Balázzsal Marcali alpolgármesterével… (második rész)
Négy részben publikálom (terjedelmi okok miatt) a Bereczk Balázs alpolgármesterrel 2024. február 10-én készült interjúmat.
1. rész | 2. rész | 3. rész | 4. rész
Polgármester úr karácsony előtt adott egy rövid interjút a TaviTV-nek, ahol elmondta, hogy továbbra sincs a városnak adóssága, és minden számláját kifizette. Ebből következik, hogy úgy kezdünk neki a 2024-es év költségvetésének tervezéséhez, hogy nem kellett ezekkel a problémákkal foglalkoznunk.
A városi költségvetés összességében több mint 7 milliárd forintot fog kitenni, bár ez az összeg gyakorlatilag mindig változik, hiszen ez soha nem egy egzakt szám, mert ahogy megjelenik egy pályázati felhívás, akkor mi rögtön módosítjuk hozzá a költségvetést.
Mondok egy példát. A Balaton Fejlesztési Tanács közzéteszi azt, hogy szolgálati lakások építésére ír ki pályázatot, akkor természetesen azonnal módosítjuk hozzá a költségvetést és megteremtjük azt a saját forrást, ami a beruházásához szükséges, akár lehet ez hitelfelvétel is.
Magyarországon egy önkormányzat csak a Kormány engedélyével vehet fel hitelt, de mivel a kormány célja is az, hogy a bérlakásállomány vagy szolgálati lakásállomány gyarapodjon, ezért biztosan hozzájárul a szükséges hitelfelvételhez is.
Tekintettel arra, hogy nekünk már van egy gyakorlatunk ebben, hiszen a nőtlen tiszti szállót is ebben a konstrukcióban újítottuk föl, ezért biztos vagyok abban, hogy ez is egy sikeres pályázat lehet.
Ez a hétmilliárdos főösszeg év közben biztosan változni fog. Pozitív irányba is változhat és negatív irányba is változhat, hiszen lesznek olyan pályázatok, aminek az elszámolása, megvalósítása át fog húzódni 2025-re.
A város működésre fordított költségvetése a 7 milliárdos összegen belül pedig körülbelül 3 milliárd forintot tesz ki. Ez a városi intézmények összes kiadása, ami azt teszi lehetővé, hogy valamennyi szolgáltatást változatlanul, jó színvonalon tudjuk működtetni.
Beleértve a nem kötelező és a kötelező feladatokat is. Mert például a Fürdő vagy a Múzeum működtetése nem kötelező feladat, a mindenkori képviselő-testület döntheti el, hogy áldoz-e ezekre a célokra. Vagy gondoljuk például arra, hogy a város egy olyan galériával gazdagodott az elmúlt években, ami bármelyik megyei jogú város esetében megállná a helyét, hiszen a kétszeres Kossuth díjas Bernáth Aurélnak csak Marcaliban van állandó kiállítása. De az épület fenntartása, a kiállítás megszervezése a Város költségvetésének része.
A költségvetéssel kapcsolatban nagyon sokszor elhangzik az, hogy a városban kevés a gyerek és nincsenek kihasználva az intézmények.
Erre a „vádra” csak néhány számot szeretnék mondani. A bölcsődét a tavalyi évben 52 férőhellyel kezdtük el, 2023 novemberében pedig meg kellett kérnünk az engedélyt, hogy 72 férőhelyes legyen a bölcsőde, és oda nem vidéki gyermekek járnak, hanem marcaliak
Az óvodában több mint 300 gyermekről gondoskodnak, akiknek a nagy része Marcaliból származik. 950 körül van a gyermekétkeztetésben résztvevőknek a száma, itt már az általános iskolák miatt jelentős azon gyermekeknek a száma, akik a környező településekről járnak be. A vidéki gyermekek után például valamennyi normatíva által nem fedezett kiadás a város költségvetését terheli.
Az elmúlt években a közintézményeink működését tettük gazdaságossá, hiszen a városhoz tartozó köznevelési intézmények közül már csak a Gombácska óvoda felújítása van folyamatban van.
Tudom, hiszen nyilatkoztad Te is Facebook-bejegyzésben és említést tettél róla, hogy idén több olyan beruházás is befejeződik, ami éppen csak elkezdődött vagy némileg áthúzódó.
Hosszú időt vesz igénybe egy pályázat megvalósítása, hiszen ahhoz, hogy megnyerjünk egy pályázatot, először a kiírási feltételeknek kell megfelelni. Ezt a fürdő esetében tudnám talán legszemléletesebben bemutatni.
A pályázati feltételek között szerepelt, hogy csak azok pályázhatnak, akik olyan fürdőt tartanak fenn, amelyek gyógyfürdő minősítéssel rendelkeznek. Amikor mi ezt láttuk, és a pályázati felhívás tervezetét elolvastuk, tudtuk, hogy nagyon fontos feladatunk van azzal, hogy ez a gyógyfürdő minősítés végre meglegyen.
És azért azt tudni kell, hogy az elmúlt 20 évben egyik fürdővezetőnek sem sikerült megszerezni ezt a gyógyfürdő minősítést, 2022 év végére viszont ezzel már rendelkeztünk, és így váltunk jogosulttá arra, hogy egyáltalán elindulhassunk ezen a pályázaton.
Nagyon sokan azt gondolják, hogy egy pályázati támogatás esetében hozzávágják az önkormányzathoz a pénzt, és azt egy jóságos nagybácsi bocsájtja rendelkezésre. Ez egyáltalán nem így van, főleg az Európai Uniós pályázatoknál nem. Meg kell feleljen az alapvető feltételeknek, és egy pontozásos rendszer alapján bírálják el nagyrészt Budapesten azt, hogy ki jogosult a támogatásra és ki nem.
A fürdő esetében az első lépés a gyógyfürdő minősítés megszerzése volt, a másik pedig az, hogy egy olyan pályázati anyagot kellett összerakni, ami a pontok alapján támogatásra érdemes lesz.
Maga az értékelés folyamata is több hónapot vesz igénybe. Ahhoz, hogy egy eredményes pályázat legyen, legalább másfél évnek el kell telnie az ötlet megszületésétől.
Miután pedig megszületik a pozitív döntés, utána pedig a konkrét kiviteli tervezés, közbeszerzési eljárás következik, nem beszélve az engedélyezési eljárásról. Ahhoz, hogy eljussunk oda, hogy a látványos építkezéses munka megkezdődjön, minimum három év előkészületre van szükség.
Ezt legjobban a keleti iparterület esetében lehet látni, ahol a pályázat bejutását 2015-ben került sor, és a végleges állapotot az idei évben érjük el.
Több mint hét év volt a megvalósulás, de hozzáteszem, hogy már '13-ban leültünk tárgyalni arról, hogy hol kellene iparterületet kialakítani.
Nem árulok el nagy titkot, hogy már most azon gondolkozunk, hogy hol legyen a következő iparterület.
Olvasom a Facebook bejegyzéseinél a kommentekben, hogy folyamatosan a Múzeum köznek az útjainak járdáinak állapotát kritizálják. Pedig teljesen nyilvánvalónak kéne lenni embereknek, hogy amire már fogunk költeni nagy pénzt, és ahogy szokták mondani, járdától járdáig le lesz aszfaltozva, azt nem javítgatjuk, mert az egy pénzkidobás. Egyetértesz ezzel?
Ez így van, de ehhez azt szeretném azért hozzátenni, hogy köszönjük azoknak a türelmét, akik abban a tömbben laknak, hiszen valóban régóta várnak arra, hogy megújuljon ez a terület.
Valóban mindenkinek a saját lakókörnyezete a legfontosabb, és ez érthető is. Mi már nagyon régóta azon vagyunk, hogy ez a fejlesztés elkészülhessen.
Most érkezett el az a pillanat, amikor tényleg meg fog valósulni. Valamennyi engedéllyel rendelkezünk, a közbeszerzési kiírás másfél hónapon belül meg fog jelenni, hiszen egy nagyon összetett feladatról van szó.
A közművek gondolom…
Az ingatlan alatti közművek kiváltásának is meg kell történnie, ugyanúgy, mint a Rákóczi utcában történt. Illetve ne felejtsük el, hogy a városban most zajlik a TARR Kft. kivitelezésében egy nagyon fontos beruházás, - a legmodernebb optikai hálózat kiépítése van folyamatban -, ez azt jelenti, hogy mind a cégeknek, mind azoknak, akik mondjuk home office-ban dolgoznak, egy fontos beruházás.
Tegyük hozzá, akik streaming tévét néznek...
Így van. Amikor egy beruházásnál látjuk, hogy föl kell túrni azért az egész várost, akkor nem lett volna valami szerencsés dolog, hogy a Múzeum közben elkészüljünk a fejlesztéssel, majd a közmű szolgáltató összevágja az új parkolókat.
Folytatva a választ kérdésedre kialakul a plusz 106 darab parkoló, az új út, ami összeköti a Művelődési Házat a MIZO bejáratával.
A Rákóczi tömb egy jelentős beruházás ennek része a kivitelezés alatt álló Sportház, arról már beszéltünk, írtunk többször. A Fürdőnek az idei évben, ha jól értem, csak az energetikai része lesz rendbetéve, a látványelemeinek és a szaunaparknak a létrehozása majd csak jövőre kezdődik el.
Szeretnénk eljutni odáig, hogy a turisztikai résznek a beruházása elindulhasson. Természetesen itt figyelembe fogjuk venni, hogy a fürdőnek a nyári kihasználtsága a nagyobb, fontos bevétel ez a KFT-nek. Ez azt jelenti, hogy addig semmiképpen nem fogjuk a nyári öltöző átalakítását elkezdeni, amíg ez a szezon le nem megy.
Főleg azért nem, mert bár elkészültek a tervek, de itt is még a közbeszerzési eljárás hátra van, tehát az nem fordulhat elő, hogy a közbeszerzési eljárásnak mondjuk június 28-án van vége, és július 1-én pedig kipakoljuk az egész nyári öltözőrészt, és nem vagyunk felkészülve arra, hogy a vendégeket tudjuk fogadni a nyári időszakban.
De a turisztika esetében is fontos az, hogy a végére értünk annak a nem látványos, de hosszú folyamatnak, ami azt teszi lehetővé, hogy hamarosan az építkezés meglegyen. Olyan elemeket szeretnénk itt megvalósítani, ami nincs a környéken, mert nem Hévíz, Zalakaros, Nagyatád fürdőit szeretnénk másolni, hanem mi egy marcali fürdőt szeretnénk létrehozni.
Kénytelen-kelletlen az elmúlt három évben megtanultuk az inflációt újból. Talán az én korosztályom tudja, hogy milyen volt a rendszerváltás után 27-28 százalékos infláció mellett élni évekig. Egy ilyen pályázatnál egy adott összegre pályázunk és az adott összeghez alakítjátok a lehetőségeket, hogy mit lehet belőle megvalósítani. Ezt folyamatosan változtatni kell?
Erre nincsen lehetőségünk, hiszen amikor a támogatási szerződést aláírjuk, vagy a támogatási pályázatot benyújtjuk, akkor gyakorlatilag már egy kötött nyomvonalon, egy kötött úton vagyunk.
Kivételes esetben természetesen lehet ráemelést kérni az irányító hatóságtól, azonban ez mindig egy lutri, egy szerencse kérdése, hogy van-e egyáltalán plusz forrás, amit az állam vagy az Európai Unió pluszban tud biztosítani.
Ezért mi inkább azt a gyakorlatot folytatjuk, hogy megpróbálunk megfelelő költségszintekkel tervezni, és ahogy az utak felújításánál említettem, megvárni azt a pillanatot, ami lehetővé teszi azt, hogy a rendelkezésre álló forrásokból kijöjjünk.
Tehát nem akkor kell beruházásokat végezni, amikor az állam is nagy megrendelőként fellép, hanem amikor hiányzik.
Egyébként ez egy közgazdasági alapvetés is, amit egyetemen tanítanak, hogy az állami, önkormányzati beruházásoknak pontosan ellensúlyozni kell a magánberuházások hiányát.
Tehát amikor a magánberuházások leállnak, akkor jön el az önkormányzatok állami cégeknek az ideje, akkor kell ezeket megvalósítani, és mi ezt az elmúlt időszakban alkalmaztuk is, hiszen látjuk akár az útfelújításnál, akár az iparterület-beruházásról beszélünk, akár a sportház kialakításánál, mindenhol a becsült összegeken belül tudtunk szerződni a kivitelezésre, mert megfelelő időben választottuk ki ezeket a kivitelezőket.
A gyakorlatunkkal szemben egyébként az elmúlt ciklusban is számos kritikát fogalmaztak meg a Képviselő-testület egyes tagjai, akik döntően inkább a propagandára és a pártutasításra mondták el véleményüket, de azt gondolom, hogy látszik, hogy nem volt igazuk.
Meg kell, hogy kérdezzem, mert ez a vád is ért Téged, - olvasva a kommenteke t-, hogy persze azért van ez a rengeteg beruházás, mert jönnek a választások. Mi a véleményed erről?
Ez nem így van, amit eddig elmondtam, abból kiderül, hogy idén fog befejeződni- de nem június 9-ére, az önkormányzati választások napjára a- Sportháznak, vagy a könyvtárnak, és a Gombácska óvodának a felújítása.
De ez három év előkészítés következménye, és egyáltalán nem volt kiszámítható, hiszen azt sem tudtuk, hogy az önkormányzati választások nem októberben lesznek, hanem júniusban.
Arra kérlek, hogy azt mondd el, hogy mi az, ami idén el fog készülni, és mi az, amit el fogunk kezdeni.
Ami biztosan el fog készülni, az gyakorlatilag a sportház beruházása. 90 százalékos teljesítésig fog eljutni a fürdőnek az energetikai felújítása, a könyvtár energetikai megújítása az év végére fog elkészülni, a Gombácska óvodának a felújítása reményeink szerint augusztus végére elkészül, de ismerve a kivitelezőket és az egyéb problémákat, időjárást stb., azt gondolom, hogy az idei évben fog elkészülni.
Egyik beruházást sem a június 9-i önkormányzati választás előtt fogjuk átadni, átvágni a szalagot, tekintettel arra, hogy soha nem szoktunk szalagot átvágni.
Mert azt gondoljuk, hogy azt a pénzt, amit az ünneplésre lehet költeni, azt hasznosabban költjük el akkor, ha mondjuk az óvoda esetében egy játékot veszünk belőle, vagy mondjuk a tömb belső felújítása esetén egy játszótéri eszközt fogunk belőle vásárolni a Békeparkba.
Tehát azt a pénzt is lehet értelmes célokra fordítani. Hogyha valaki ezt közelebbről megnézi a Keleti Iparterületet a megfelelő példa erre. Nálunk a záró rendezvény egy sajtótájékoztató volt. Annak ellenére, hogy az egész iparterület gyakorlatilag csarnokokkal telt meg. Ha valaki utánajár és megnézi, hogy egy másik vármegyei településen ez, hogy történt, akkor ott azt fogja látni, hogy miniszterek, államtitkárok vágtak át szalagot egy üres autóút mellett.
Négy részben publikálom (terjedelmi okok miatt) a Bereczk Balázs alpolgármesterrel 2024. február 10-én készült interjúmat.
1. rész | 2. rész | 3. rész | 4. rész