Skip to main content

Beszélgetés Bereczk Balázzsal, Marcali Város Polgármesterével…

Írta: Vágó Zoltán
Megjelent: 2024. december 29. Vasárnap, 13:33

Bereczk Balazs

Megnéztem, '24 februárjában készítettünk utoljára interjút, és ott is tulajdonképpen csak a város a terveiről beszéltünk, még a politikát sem említettük, sőt a választásokról sem beszéltünk.

 

 

Szerintem sem Te, sem én nem sejtettük, hogy micsoda mozgalmas ’24-es évet várunk.

A mostani interjú a két ünnep között készült. Arra kérlek, hogy próbálj visszaemlékezni, hogy 2023 végén, mit gondoltál, hogy mi lesz a következő évben? Milyen elképzeléseid voltak?

Azzal tisztában voltam, hogy amit '23-ben elterveztünk, azoknak a nagy része '24-ban megvalósul.

’23 végén történt, hogy fórumot tartottunk a korzóban a tömbbelső átalakításáról, és hamarosan - 2-3 hónapon belül - elkészül a beruházás.

Voltunk a gombai óvodában, a közbeszerzés kiírásával kapcsolatban tartottunk fórumot. Gyakorlatilag az óvoda készen van.

Egyeztettünk a fürdőben, hogy a gépház hogyan fog átalakulni, a közbeszerzési eljárást most már sikerült lezárnunk. Elkészültek a kiviteli tervei a turisztikai fejlesztéseknek, tehát már csak az eljárás meghirdetése van vissza. És persze az építkezés. Itt is elmondom, hogy nem zár be a Fürdő, és odafigyelünk arra, hogy a lehető legkisebb kellemetlenséget okozzuk a vendégeknek.

De ugyanilyen a Sportház is, ami most már beköltözés előtt áll.

A Berzsenyi utca is elkészült.

Ezek a beruházások az uniós forrásokból voltak. Viszont nagyon jelentős volt szerintem 2024-ben a város saját fejlesztése.

Ez így van, annak köszönhetően tehettük meg, hogy egy jó gazdasági szerkezet van a városban, megteremtődött rá a forrás.

Ne feledkezzünk meg az ipari park beruházásról sem, amit 2023 decemberében zártuk le fizikailag. Mára már az alapinfrastruktúra rendelkezésre áll, kialakult minden olyan szolgáltatás, ami egy ipari beruházáshoz szükséges, ezért vannak betelepülő cégek, akik munkahelyet hoznak, adót fizetnek.

Ezek a beruházások mind azt biztosították, hogy jelentős adóbevétellel rendelkezik a város, aminek köszönhetően rengeteg út és járdafelújítást tudtunk megvalósítani.

Összeszámoltad? Hány utat újítottunk összesen?

Nem számoltam össze, mindig a következő feladatra figyelünk. Mindig megmosolyogtat, amikor azt mondják, hogy csak a választások miatt történtek az útfelújítások. Ezek szerint június óta hátra kellett volna dőlnünk. Ehhez képest a II. félévben több út készült el, mint az I.-ben.

De ehhez az is hozzátartozik, hogy azon kívül, hogy volt saját forrásunk hozzá, az építőipar az országban olyan szinten esett be, hogy gyakorlatilag a legnagyobb cégek versenyeztek azért, hogy Marcaliban dolgozhassanak. Jelentősen olcsóbban tudtunk kivitelezőt találni a közbeszerzésen.

Hát igen, ilyen nagy autópálya-építő cégeket, Strabag, Colas, meg kevésbé ismert, de professzionális útépítő cégeket láttunk dolgozni.

Egészen kiváló minőségű aszfaltos útjaink lettek- van ahol a padkát, árkot még javítani kell-, amikhez azt gondolom, hogy az elkövetkezendő 40 évben nem kell hozzányúlni, és ez egy óriási előny, hogy ezt a forrást, amit most ebbe beletettünk, később már másra lehet felhasználni.

Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy ez nem csak azt jelenti, hogy egy egyszeri kapcsolat volt a kivitelezőkkel, hiszen az itt dolgozó cégek megismertek minket, tudják a gyakorlatból, hogy megbízható partner vagyunk, végig visszük, kifizetjük a megrendelésünket. Megteremtődött a bizalom, ami a jövőbeli közös munka alapja.

De nagyon fontos volt az is, hogy túléltük azt az energiaválságot, ami 2022-23-ban volt, és abból úgy jöttünk ki, hogy csökkent a villamosenergia-felhasználásunk, a korábbi beruházásoknak köszönhetően.

És amikor már az árak is csökkentek – úgy gondolom jó szerződést kötöttünk az árakról -, akkor még több szabad forrás állt rendelkezésre.

Van olyan közintézményünk, amelyik nincsen hőszigetelve, napelemmel ellátva?

A kultúrházak, - a vidéki kultúrházak, illetve a marcali kultúrház -, de a következő években ez lesz az egyik fő feladat. Sőt, már készítettünk felmérést arra vonatkozóan is, hogy vannak-e olyan kisebb intézményeink, amin még nincsen napelem.

Persze azoknál, ahol nappal dolgoznak, hiszen a szaldórendszer átalakításával gyakorlatilag az állam azt érte el, hogy olyan épületekre érdemes napelemet telepíteni, amik akkor üzemelnek, amikor süt a nap.

Mivel közintézményeket üzemeltetünk, ezért nálunk ez mindegyik esetben igaz lesz. Tehát ahol még nem található napelem, azokat igyekszünk majd pótolni, ha olyan fogyasztás is van mellette, ahol megéri a befektetést.

Tudom, hogy sok éve foglalkozol a városnak az energiaügyeivel. Mennyi megtakarítást jelentett ez a program – energetikai felújítások közintézményeinken -, amit azt hiszem, talán 6-7 év alatt, megcsináltatok.

A közvilágítás esetében több mint 50 százalék a megtakarításunk, 40 volt az előrejelzés, 50 százalék lett.

A város összes éves energiafogyasztása- az összes intézménnyel együtt- volt 2,3 gigawattóra is, most 7-800 megawattóra. Tehát gyakorlatilag az egyharmadára le tudtuk venni, köszönhetően a szigetelésnek, meg a napelemes rendszereknek.

Alapvetően onnan indultunk, hogy a legnagyobb intézményeink, a legnagyobb fogyasztói intézményeinkre raktunk napelemet. Most jutunk el odáig, hogy a kisebbeknek is érdemes.

A technika fejlődésével - ahogy a hatékonyság javul, a napelemtábláknál- érdemes az egyre kisebb fogyasztású intézményeknél is napelemet felszerelni.

A geotermikus energiáról nem is beszélve. A Fürdő felújítása egy kiváló példája lesz annak, mit ér a gyakorlatban a hőenergia.

Ugye választási év volt. Mikor is tudtuk meg, hogy mikor lesz a választás?

Nagyon sokára tudtuk meg hivatalosan, mert ugye az Európai Unió kiírta az uniós választás időpontját június 9-e, de a Köztársasági elnök a minimális határidőn belül hozta meg a döntést az önkormányzati választásokról. Valószínűleg ebben közrejátszott Elnökasszony lemondása is. Tehát 90 nappal a választás előtt vált biztossá, hogy júniusban lesz az önkormányzati választás a tervezett október helyett.

Azért kérdezem ezt meg, mert 1980 óta élek Marcaliban, de ilyen felfokozott izgalmi állapotú választást én még nem tapasztaltam. Olyan történések voltak, a kampányban, ami egyáltalán nem volt jellemző Marcalira.

Voltak emberek, akik kifordultak magukból. Minősíthetetlen színvonalú választási kampány kezdődött, de beigazolódott az, hogy a marcali emberek józanok, és a teljesítményt nézik. Nem a korábbi, és a későbbre mutató ködös ígéreteknek hisznek, hanem úgy döntöttek, hogy ismét a már bizonyított MOTTE képviselőit választják többségében.

Nem kérlek arra, hogy minősítsed, - vagy akár ne is válaszolj a kérdésre -, de nyilván van véleményed erről az egész történésről, ha ezt összefoglalnád, megköszönném.

Azt gondolom, és ezt nagyon sok helyen elmondtam már, hogy nagyon nagy hibának tartom az országos politikát lehozni egy ekkora város szintjére.

Egy ekkora városban az emberek ismerik egymást, itt az dönt, hogy ki az, akiről elhiszik, hogy meg tudja tenni azt, ami egy városvezetőnek a feladata. És nem üres lózungokat mondogat bele a nagyvilágba, és nem olyan ígéreteket tesz, ami nem a város hatásköre, feladata.

Szerencsére a városnak a többsége ezt megértette, és olyan számban mentek el szavazni, ami 2000 óta nem fordult elő Marcali történetében.

Én azt hiszem, vagy szeretném hinni, hogy a városnak az a fele is, aki hitt vagy szeretett volna hinni a csodás ígéreteknek, - melyeknek nincs és nem is volt valóságalapja- megtapasztalta, és az elmúlt időszak bebizonyította, hogy az a helyes irány, amit mi választottunk.

És nem az, hogy országos politikusokkal fényképezgetünk, aztán a választás után elfelejtjük az összes ígéretet, amit tettünk. Főleg úgy, hogy tudták, hogy nem mondtak igazat. Például a kórház fejlesztésével, a szállodával kapcsolatban.

Ezek egyszerűen látomások voltak, pusztán a választások megnyerése érdekében, mindenféle konkrétum nélkül...

Említetted a szállodát, amit nagyon szeretne a város, de hát gyakorlatilag az egy magántulajdon.

Értem én, volt a Covid, nyilván nagyban megváltoztatta az üzleti szándékokat, de hát azért már elmúlt a Covid, tehát valamit kezdhetne vele. Van bármilyen információ ezzel kapcsolatban?

Mindenki azt szeretné, hogy ez a beruházás befejeződjön. Mint önkormányzat, mi azt tudjuk megtenni, hogy a szükséges infrastruktúrát és az igénybe vehető szolgáltatásokat megfelelően kialakítjuk. Példaként említem, hogy a fürdő bármilyen fejlesztésével kapcsolatban, először a szálloda tulajdonosaival egyeztettük.

Az, hogy mi készül el az öltözők helyén a Fürdőben, az a szálloda tulajdonosaival egyeztetett módon fog megtörténni. A város továbbra is mindent megtesz azért, hogy ez a beruházás megvalósuljon.

De egy magánberuházásra nincsen ráhatása egy önkormányzatnak. Bármennyire is szeretnék a nagyhangú hozzászólók, hogy ezt a város fejezze be, a rendszerváltás óta nem kommunizmusban, hanem piacgazdaságban élünk. Ez azt jelenti, hogy az ország beruházásainak jelentős részében a piac és a magánbefektető dönti el, hol mit és mikor épít.

Egy városnak nem az a feladata, hogy szállodát üzemeltessen, kereskedelmi ingatlanokat építsen. A városnak az a feladata, hogy a megfelelő alapinfrastruktúra rendelkezésre álljon.

A leendő magántulajdonos amikor ide jön és látja, hogy az alapinfrastruktúra rendben van, akkor kihasználja az üzleti lehetőséget és ide hozza beruházását.

Kellemes üzleti környezetet kell teremteni, és ezt Marcaliban meg lehet valósítani. Számos cég települt ide, betelt a keleti iparterület, a déli iparterületen hamarosan szintén elindulnak a beruházások.

Ott egy kis csúszásban vagyunk, de mi már látjuk azt, hogy milyen irányba fog fejlődni az a terület, és milyen feladataink vannak a víz-, szennyvízhálózat kiépítésével kapcsolatban.

Úgy tudom, egy testületi ülésen döntöttetek már arról is, hogy a keleti ipari parknak a bővítése milyen irányban legyen.

Így van, tehát szükség van újabb iparterületeknek a megnyitására, és nekünk az a dolgunk, hogy ott is álljon rendelkezésre víz, szennyvíz, elektromos áram. Nagyon sokan abban a tévhitben élnek, hogy egy négyzetméter ipari ingatlan vagy építési telek mondjuk 8-10 ezer forintért eladható a városban. Persze ez igaz lehet abban az esetben, hogyha közművel ellátott.

De ha nem közműves, akkor 800 és 900 forintot ér. Mindenki számolja ki, hogy mennyibe kerül egy 5000 négyzetméteres ingatlanhoz a közművek bevezetése, és innentől fogva láthatja, hogy mi a valós ára egy üres ingatlannak.

Nem beszélve arról, hogy a kivitelezés ütemezéséről azért még a szolgáltatókkal is meg kell tudni egyezni, ami hosszú folyamat.

Ha valaki megnézi a városnak a terjeszkedését, vagy hogy húsz évvel ezelőtt, hogy nézett ki… nagy a változás.

Még nem beszéltünk keleti iparterületről, nem volt fürdő, nem volt déli iparterület, kiváltottuk a '68-as utat.

Nem volt a csökkentett forgalmú Rákóczi utca, nem voltak a kerékpárutak. Szépen folyamatosan a város kitöltötte azokat a tereket, amik szabadon álltak a belterületen.

De ehhez koncepció, előrelátás kellett.

A választásokra visszatérve, a jelenlegi ellenzék ezeket egyáltalán nem akarta tudomásul venni, hogy honnan hova jutott Marcali. Akik itt laknak, elég régen tudják, hogy ez egy katonaváros volt, egy igazi alföldi városszerkezettel.

Jelentősen, úgy tudom, közel 200 szavazattal nyerted a választást. Azt gondolta volna az ember, hogy szeptemberben, illetve októberben, amikor megalakul a testület, - akkor ahogy korábban más nyilatkozatokban hallottam -, Te azt ajánlottad, hogy temessük be az árkokat, felejtsük el a sérelmeket, és a város érdekében dolgozunk. Hát nem ez történt. Mi erről a véleményed?

A választási eredmény ismeretében június 9-től szeptember 30-ig volt egy olyan állapot, amikor még nem lehetett semmit hivatalosan megtenni annak érdekében, hogy hogyan áll föl októbertől az új képviselőtestület.

Az alaptörvény azt rögzítette, hogy szeptember 30-ig az előző testület gyakorolja a döntési jogokat, és ez így is volt helyes.

Valamikor szeptember közepén elkezdődtek arról a tárgyalások, hogy október elsejétől hogyan áll fel az új képviselőtestület, milyen bizottságokat hozzunk létre.

Én valamennyi jelölőszervezetet levélben kerestem meg a javaslataikkal kapcsolatban. Azonban a földtől elrugaszkodott, valóságot nem tükröző javaslatokkal nem tudtam mit kezdeni.

Az akkori tárgyalásoknál is világossá tettem azt, hogy nem vagyok hajlandó egy marcali szintű városban olyan embereket bizottsági elnöki posztba helyezni vagy alpolgármesternek jelölni, akinek semmilyen gyakorlata nincs a közigazgatásban, és ráadásul még a várost sem ismerik.

Abból, amilyen kampány ebben a városban zajlott, abból egy fontos dolgot leszűrhettünk: egy pártszínekben induló jelölt, folyamatosan a párt utasításait fogja végrehajtani, még akkor is ha nem ért vele egyet.

Amit tökéletesen látunk a kampány időszakában, mert a keleti iparterület beruházásával kapcsolatban nem nekem, illetve nem a Sütő polgármester úrnak ártottak azzal, hogy Magyar Nemzet, Hír TV és Somogyi Hírlap igaztalan állításai mellett a Facebookon is kampányt folytattak egy sikeres beruházással kapcsolatban, hanem a városnak ártottak.

Rossz hírét keltették, és feltételezem a beruházókat is elrettentették attól, hogy a városban befektessenek.

Nem lehet tudni. Ezeket a történéseket nyugodtan minősíthetnénk károkozásnak.

Ezek után elég nehéz volt azt elképzelni, hogy ezekkel az emberekkel sikerüljön bármilyen szinten is a város érdekében dolgozni.

Nem velem kell egyetérteni, hanem a város céljaival kell egyetérteni, és abban kellett volna azonosságot találnunk. Azt hozzátenném, hogy érezhető bizonyos változás. Az új képviselő-testület mostanra normálisan működik, hiszen bármi olyan, ami az embereket érinti, és a városnak pozitív dolgot jelent, azt 11 igen szavazattal szavazzuk meg. Magyarul mindenki elfogadja a hivatal, illetve az én előterjesztéseimet. Amiben még vita van, azokat döntően inkább csak szurkálódásnak nevezném.

A legutóbbi példa erre mondjuk a polgármesterek a fizetése, illetve a szabadság megváltása, amiről pontosan tudja a jelenlegi kormánypárti ellenzékünk, hogy a Kormánypárt képviselői készítették a javaslatot.

A 2025. évi költségvetést egy külön interjúban szeretném majd veled megbeszélni, de azért arra kérlek, hogy kapjunk némi elő információt 2025-ről. Látjátok már az állami költségvetés alapján, hogy milyen elvonások, illetve, hogy milyen támogatások fognak Marcalihoz jutni?

Egy nagyon érdekes költségvetés lesz a 2025-ös, mert mindenhol azt olvashatjuk, hogy sikeres év lesz a 2025, és soha nem látott gazdasági fejlődés fog Magyarországon megvalósulni.

Ehhez képest az önkormányzatoknak a fajlagos támogatása fillérre megegyezik a 2024-es év támogatásával. Magyarul az állami költségvetésből ugyanannyi pénzt fogunk kapni, mint 2024-ben, de a béreket meg kell emelnünk.

Az infláció a hivatalosan kimutatott 4-5 százalékkal ellentétben gyakorlatilag 15 százalék, főleg az élelmiszerek esetében.

Valamennyi járművel kapcsolatos költségünk emelkedni fog a jövedéki adó emelése miatt. Ha figyelembe vesszük a feladatainkat: az ételkiszállítást a szociális ellátásban, a GAMESZ munkagépeknek az üzemeltetését, és sorolhatnám…tehát ez egy nagyon jelentős költségemelkedés lesz.

Ezeket a többlet költségeket - bér, konyhai alapanyag, üzemanyag - a saját forrásainkból kell kipótolni, amire azt gondolom, hogy a fedezet rendelkezésre áll.

Viszont ezt a pénzt akkor máshonnan, például az útberuházásokból kell elvenni, hiszen a működés az, ami a legfontosabb feladatunk.

Emellett egy nagyon érdekes döntést is hozott még a kormány, nem hagyta jóvá azt a 300 millió forintos hitelkérelmünket, ami a szolgálati lakás építésére vonatkozik. Itt is annyit tudok elmondani, mint a képviselő-testületi ülésen.

A városnak nem okoz problémát az, hogy ezeket a szolgálati lakásokat megépítsük.

A probléma arról szól, hogy mindenki arról beszél, hogy gazdasági növekedésre van szükség, amit támogatni kell. Mi úgy tudjuk támogatni a gazdasági növekedést, hogy minél több beruházást rendelünk meg. Ezért szeretnénk szolgálati lakásokat építeni és utat építeni. De hogyha a saját forrásunk csak az egyikre elég, akkor szükségünk van hitelre is.

A hitelt pedig olyan beruházásokra adják, amik biztosan megtérülnek, az pedig nem az útépítés.

És a szolgálati lakások esetében már van pozitív tapasztalatunk is, hiszen a nőtlen tiszti lakásainak egy része hitelből készült el, aminek a törlesztését gond nélkül tudja teljesíteni a város a lakbérekből.

Tehát ez a beruházás jó az államnak, jó az építőiparnak, jó a városnak, jó az ideköltöző szakembereknek.

Plusz mondhatjuk nyugodtan, hogy az országos pártpolitikának is, hiszen minden hír arról szól, hogy bérlakásépítési programot kell indítani. Ezért is érthetetlen, tulajdonképpen miért utasítottak el minket.

Úgyhogy ez egy érdekes helyzet, ami szintén megnehezíti a 2025-ös költségvetésnek a teljesítését, illetve a fejlesztéseinket.

De nem adjuk föl.

Természetesen nem. Mindenképpen prioritás, hogy ezt lakóépületet megépítjük. Szüksége van Marcalinak arra 15 lakásra!

Szerencsére a Balaton Fejlesztési Tanáccsal – a pályázat kiírója - nagyon jó a kapcsolatunk, hiszen az elmúlt fél évben, illetve október elsejétől számítva két konferenciát rendeztek a városban. Közösen fogunk pályázatokat benyújtani, terveink szerint.

A sok probléma ellenére is mindenkinek kívánok, boldog új évet, legyen a változás éve 2025, építsünk együtt egy új országot!

Köszönöm a beszélgetést!

 

 

Sport - Legfrissebb
Városunk - legfrissebb
Közelben - Legfrissebb
Interjúk - Legfrissebb
Kék hírek - Legfrissebb
Kultúra - Legfrissebb
MTI - Legfrissebb
Közérdekű - Legfrissebb