KÖZELBEN

bga alap logo

2022. június 20. és 24. között a Déli ASzC Széchenyi Zsigmond Mezőgazdasági Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium 26 diákja és 3 kísérő oktatója 5 felejthetetlen napot töltött el a Felvidéken a Határtalanul! programnak köszönhetően.

Az utazás a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. által kiírt HAT-20-02 Együttműködés középiskolák között pályázati kategóriájának keretében Magyarország Kormányának támogatásával valósult meg. A kirándulás során diákjaink Rozsnyó és környéke, a partneriskola (a rozsnyói Obchodná Akadémia) tanulói pedig Somogyzsitfa és környéke híres magyar emlékhelyeit, nevezetességeit, természeti kincseit látogatták meg.

Első nap a hosszú utazást megszakítva egy várlátogatást iktattunk be. Átlépve a határt Füleken Palócföld legnagyobb várát tekintettük meg. Az impozáns várrom a város közepén magasodó vulkáni bazaltkúpra épült. A falakról csodás kilátás nyílik a 70%-ban magyarok lakta kisvárosra és környező hegyekre. Fél 5 körül megérkeztünk úticélunkhoz Rozsnyóba, a partneriskola kollégiumához.

A kedd délelőtt rozsnyói városnézéssel telt. Szlovákia legnagyobb négyzetalakú terén megtekintettük a Rákóczi őrtornyot, melynek tetejéről 137 lépcsőfokot leküzdve csodás panoráma nyílt a közel 18 ezres kisvárosra. Ezután a helyi plébános szíves invitálására látogatást tettünk a gótikus és barokk korszakokat ötvöző Szűz Mária Menybemenetele Székesegyházban.

Rövid séta után a több mint 100 éves Rozsnyói Bányászati Múzeum következett, ahol a gömöri bányászatot és kohászatot 6 állandó tárlat mutatja be. Az ízletes ebéd után a következő állomás Betlér volt, ahol a történelmi Magyarország egyik legnagyobb épségben fennmaradt, eredeti bútorokkal berendezett kastélya áll. Az Andrássy család egykori vadászkastélyéban berendezett páratlanul gazdag enteriör kiállítás mellett a régió egyik legszebb angolparkja tette még teljesebbé az élményt.

A vacsora előtt a város fölé magasodó, nemrég felújított Zsolnay domborművekkel díszített stációkból álló rozsnyói Kálváriához túráztunk.

Harmadik napunk helyszíne Kelet-Szlovákia fővárosa, az ország második legnagyobb városa, a Felvidék hajdani kulturális központja, a magyar történelmi emlékekben rendkívül gazdag vidéki nagyváros, Kassa volt. Elsőként a szépen felújított belváros legfőbb látnivalóját, a gótikus stílusú Szent Erzsébet Katedrálist, azaz ismertebb nevén a kassai dómot tekintettük meg, és leróttuk kegyeletünket a székesegyházban 1906-ban végső nyughelyére helyezett II. Rákóczi Ferenc fejedelem kriptájánál.

Ezután Rákóczi törökországi házának replikáját, a Rodostói-házat látogattuk meg. Az épületet a fejedelem száműzetésének helyszínéről hazaszállított bútorokkal, használati tárgyakkal rendezték be. Kassa belvárosa hangulatos városnéző sétára csábított bennünket. Megcsodáltuk az eklektikus stílusú Állami Színházat, amely helyet adott 1833-ban a Bánk bán ősbemutatójának.

A színház mögött áll a Szűz Mária pestisoszlop, amely a nagy pestisjárványtól való megmenekülésnek állít emléket. A színház épülete előtti megpihenve hallgattuk Kassa egyik büszkeségének számító zenélő szökőkutat, amely minden órában a harangjáték után klasszikus zenei ritmusokra kezd. A sikáros utcákban sokszor nem is tudtuk hova nézzünk, polgári házak sokasága és számtalan templom keresztezte utunkat. Végül Kassa leghíresebb polgárának, Márai Sándor írónak szülőházához gyalogoltunk el.

Negyedik napunkon a környék két kiemelkedő, az UNESCO Világörökségi Listáján szereplő természeti kincsét látogattuk meg. A Gombaszögi-cseppkőbarlangban egyedülálló szalmacseppköveket csodálhattunk meg, majd egy közel 2 órás, kihívásokkal teli erdei gyalogtúra után elértük a világ legalacsonyabban fekvő jégbarlangját, a Szilicei-jégbarlangot. Bár jeget a nyári hőség és a csapadékhiány miatt nem láttunk, azonban a közel 30℃-os hőmérsékletben kifejezetten üdítőnek találtuk a fagypont közeli levegőt a barlang közelében.

A pár nap alatt diákjaink baráti kapcsolatot alakítottak ki a partneriskola tanulóival. Esténként közös focival, biliárdozással, sétákkal, beszélgetéssel töltötték a szabadidejüket.

Míg mi napot töltöttünk el Szlovákiában, a rozsnyói Obchodná Akadémia 26 tanulója és 3 kisérője iskolánk szíves vendéglátását élvezte. A felvidéki fiatalok Keszthelyen megtekintették a Festetics-kastélyt, a Vadászati Kiállítást és a Georgikon Majormúzeumot. Hajókáztak és túráztak Badacsonyba, 2 órás utazást tettek a kaszói kisvasúttal a Baláta-tóhoz, és sétáltak az egyedülálló lombkorona tanösvényen. A magyarországi kánikulában frissítően hatott rájuk a Balaton vize és a Marcali Városi Fürdő medencéi.

A galériához kattintson a képre!

Olvassa a Marcali Portált Facebookon is!

Keresés a tartalomban...

Elérhetőségek

Levélcím: Marcali Portál

8700 Marcali Orgona u. 1-3 "A" lh. fsz. 2
NMHH nyilvántartási szám: 1253-3889
Alapítás éve: 2000.
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Reklámmal kapcsolatban: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Cookie-k használata a weboldalon

Küldjön nekünk Ön is híreket!
Történt olyan esemény vagy hír a térségében ami nincs fent a Marcali Portálon, esetleg hallott, látott, fényképezett, valami érdekeset és Ön szerint fent lenne a helye hírportálon?
Küldje el a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címre!

Megjelenés: Szerkesztőségünk fenntartja a jogot, hogy a részére elküldött híreket - a tartalom csorbítása nélkül - a megjelentethetőség érdekében módosítsa, szerkessze. A megjelenésre vonatkozóan garanciát nem vállalunk - azaz nem mindegyik, részünkre elküldött hír jelenik meg szükségszerűen a marcaliportal.hu-n.

A marcaliportal.hu sütiket használ. A sütik elfogadásával kényelmesebbé teheti a böngészést. A honlap további használatával hozzájárulását adja a sütik használatához.