Járnak a vonatok egy vasútvonalon – normál körülmények között ez nem kellene, hogy hír legyen, most azonban mégis felkaphattuk a fejünket erre. Írja cikkében a hvg.hu
Február 16-a és március 9-e között ugyanis akármi is történt, egy olyan dolog volt a magyar tömegközlekedésben, ami atombiztos kiszámíthatóságot jelentett úgy, hogy szinte órát lehetett igazítani hozzá: minden este megjelent a Mávinform oldalán, a váratlan leállásokat és hibákat összesítő hírek között a bejelentés, hogy másnap Somogyszob és Nagyatád között pótlóbusz fog közlekedni. Januárban és február elején is volt egy pár ilyen nap, de azért a majdnem egy hónapig tartó mindennapos leállás még így is váratlan volt.
Aztán elérhetett március 10-e este, sehol nem volt a bejelentés a másnapi leállásról, 11-én hajnal háromnegyed ötkor pedig annak rendje és módja szerint el is indult a vonat a somogyszobi állomásról Nagyatád felé. Járt egész 11-én és 12-én is, és csak 13-án késő délelőtt jöttek újra a pótlóbuszok. Még hogy nincs fejlődés ebben az országban!
A Nagyatád–Somogyszob vonal amellett, hogy az ország egyik legszebb helyén haladó vasúti vonala, a legrövidebb is, igazi egzotikum: 9 kilométer az egész út, köztes megálló nincs, csak az induló és az érkező végállomás – ennyit hagytak meg az 1970-es évek nagy bezárási hullámában a Barcs–Somogyszob vonalból, azóta Nagyatádon túl még a síneket is felszedték.
A távolból nézve a menetrendet logikátlannak tűnik, hogy ez a vonal még létezik, de aki egyszer is volt ott, érti, hogy mi a lényege, és hogy miért minősítik rendszeresen jó kihasználtságúnak: ez köti össze a járásközpont Nagyatádot a Gyékényes–Kaposvár–Dombóvár–Budapest vonallal, úgy, hogy amint beérkezik Somogyszobra a Kaposvárról jövő vonat, megvárja az arról átszállókat, majd indul Nagyatádra.
A vonalon oda-vissza egy Bzmot ingázik – napi két vonatra van szükség ehhez, egy hajnaltól késő délelőttig jár, egy pedig déltől estig –, összesen naponta 16-szor, szóval az nem szokatlan, hogy ha az tönkremegy, akkor amíg meg nem javítják vagy nem hoznak újat, áll a forgalom, de a többhetes leállás így is szokatlan.
Somogyszobról amúgy Balatonszentgyörgy felé is indul egy vonal, ott 2009-ben állították le a személyszállítást. Tehervonatok még tizenegy évig jártak ott, 2020-ban azonban egy villámárvíz elmosta a vonal egy részét, és hiába ígéretek, azóta sem tették forgalomra alkalmassá. A MÁV tavaly erről azt írta: „A vasúttársaság jelenleg forrás hiányában nem tervezi a sérült pályaszakasz helyreállítását”.
Fotó: Burrows - A feltöltő saját munkája, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4588166