Figyelemfelhívás a rózsaszín csekken teljesíteni kívánt adófizetések következményeire

Kérjük a Tisztelt Adózókat, hogy adófizetési kötelezettségüknek ne belföldi postautalványon (rózsaszín csekken) tegyenek eleget, tekintettel arra, hogy ezen fizetési mód nem tartozik az adóigazgatási eljárás részletszabályairól szóló 465/2017. (XII. 28.) Kormányrendeletben (a továbbiakban. Korm. rendelet) meghatározott lehetséges adófizetési módok közé, illetve az az adó megfizetésére nem alkalmas.
Az adóhatóság által nyilvántartott adót (az állami adó- és vámhatóság vonatkozásában ideértve a vámot és az egyéb fizetési kötelezettséget is) az adózónak adónként, kötelezettségenként a megfelelő, a Magyar Államkincstár által létrehozott központosított beszedési számlára kell megfizetnie oly módon, hogy a befizető adózó egyértelműen beazonosítható legyen.
E feltételeknek a NAV címére belföldi postautalványon megküldött pénzösszeg nem felel meg, mivel azt a Magyar Posta Zrt. a címzett, illetve az átvételre jogosult személy részére átadással kézbesíti, vagy postai szolgáltatóhelyen kifizeti, illetve azon az adózói befizetések beazonosításához szükséges alapadatok (pl. a belföldi postautalvány szelvényének közlemény rovatában: az adózó adóazonosító száma, illetve a költségvetési számla száma, melyre az adózó a befizetést szánta) nem szerepelnek.
A Magyar Posta Zrt. a belföldi postautalványon a Nemzeti Adó- és Vámhivatal címére teljesített befizetéseket a feladó részére visszafizeti, így ezen esetekben az adó megfizetése – az adózói szándék ellenére – nem teljesül, amely megalapozza a befizetés nem teljesítéséhez, illetve késedelméhez kapcsolódó jogkövetkezmények alkalmazását.
Tájékoztatjuk, hogy az Korm. rendelet 20. § (1)-(3), illetve az 58. § (1)-(6) bekezdései értelmében az állami adó- és vámhatóságnál nyilvántartott adót a következő fizetési módokkal teljesíthetik:
I. A pénzforgalmi számlanyitásra kötelezett adózó a fizetési kötelezettségét belföldi pénzforgalmi számlájáról történő átutalással köteles teljesíteni.
II. A pénzforgalmi számlanyitásra nem kötelezett adózó a fizetési kötelezettségét belföldi fizetési számlájáról történő átutalással vagy készpénz-átutalási megbízással köteles teljesíteni.
III. Az adózó - pénzforgalmi számlanyitási kötelezettségétől függetlenül - az állami adó- és vámhatóság felé fennálló fizetési kötelezettségét a lentiekben foglaltak szerint elektronikus fizetéssel is teljesítheti.
Az adózó az állami adó- és vámhatóságnál fennálló fizetési kötelezettségét - ide nem értve a végrehajtói letéti számlára történő fizetést - EFER-en keresztül átutalással is teljesítheti az EFER-hez csatlakozott pénzforgalmi szolgáltató házibank felületén keresztül.
A fizetési mód kizárólag az eBEV-EFER felületen keresztül érhető el, a fizetés indításának további előfeltétele, hogy az érintett adózó vagy képviselője rendelkezzen ügyfélkapus regisztrációval, valamint az érintett menüpontok eléréséhez szükséges, megfelelő jogosultsággal.A fizetési módhoz jelenleg a pénzforgalmi szolgáltatók szűkebb köre (MKB Bank Zrt., FHB Bank Zrt., UniCredit Bank Hungary Zrt.) csatlakozott.
A természetes személy adózó az állami adó- és vámhatóságnál fennálló fizetési kötelezettségét - ide nem értve a végrehajtói letéti számlára történő fizetést - EFER-en keresztül POS terminál útján történő bankkártyás fizetéssel is teljesítheti.
A természetes személy adózó az állami adó- és vámhatóságnál fennálló fizetési kötelezettségét - ide nem értve a végrehajtói letéti számlára történő fizetést - EFER-en keresztül internetes felületen (VPOS) történő bankkártyás fizetéssel is teljesítheti.
A nem természetes személy adózó:
a) az eljárási illeték,
b) az állami adó- és vámhatóságnál kezdeményezett eljárásokért fizetendő igazgatási szolgáltatási díj,
c) az adórendszeren kívüli keresettel járó foglalkoztatáshoz kapcsolódó regisztrációs díj,
d) az egyszerűsített foglalkoztatáshoz kapcsolódó közteher-
fizetési kötelezettségét EFER-en keresztül POS terminál útján is teljesítheti.
Az adózó - ha végrehajtási eljárás alatt áll - a végrehajtói letéti számlára történő befizetés vonatkozásában az állami adó- és vámhatóság felé fennálló fizetési kötelezettségét EFER-en keresztül POS terminál útján történő bankkártyás fizetéssel is teljesítheti.
Az általános forgalmi adóról szóló törvény szerinti csoportos adóalanyiság esetén a bankkártyával bonyolított fizetési műveletet a csoportképviselőn kívül a csoport bármely más tagja is teljesítheti.
Kérjük, hogy a fizetés módját az előzőekben meghatározott módok közül válasszák ki, és fizetési kötelezettségüknek rendszeresen, a jogszabályi rendelkezések szerinti határidőben a megfelelő számla számára tegyenek eleget.
Nemzeti Adó- és Vámhivatal