A bírósági mediáció intézménye és gyakorlata …
A Gyermekjóléti Szolgálat meghívására szakmaközi megbeszélés keretében 2014. szeptember 11-én dr. Kaponya Szilvia bírósági közvetítő mutatta be a bírósági mediáció intézményét és gyakorlatát. A bírósági mediáció a bíróságok új szolgáltatása, amely már februártól a Marcali Járásbíróságon is igénybe vehető.
Kérésemre Dr. Kaponya Szilvia összefoglalta előadását. Köszönöm!
A bírósági mediáció mottója:
„Perbeszéd helyett párbeszéd - Vitarendezés bírósági közvetítéssel"
De mi is az a mediáció?
A közvetítés – vagy más néven mediáció – egy olyan, a hagyományos vitarendező (peres) eljárásoktól lényegesen eltérő megoldás, melynek az a célja, hogy a vitában érdekelt felek kölcsönös megegyezéssel zárják le a vitájukat. Egy független, kívülálló személy – a mediátor – segít a feleknek abban, hogy kidolgozzanak egy mindenki számára megfelelő, jó megoldást.
A mediáció célja a konfliktusban érintettek között a párbeszéd fenntartása.
Ki a mediátor?
A mediátor olyan szakember, aki alkalmas a különböző szakterületeken konfliktusban álló felek közötti közvetítésre, közöttük egyezség létrehozására. Olyan készségekkel rendelkezik, olyan eljárásokat ismer, melyek képessé teszik arra, hogy a problémák hosszú távú és hatékony megoldását elősegítse, úgy, hogy lehetőleg ne legyen vesztes, és emberi szempontból a lehető legjobb megoldás szülessen az adott helyzetben. A mediátor a feleket segíti abban, hogy egymás számára érthetővé tegyék a szükségleteiket, az érdekeiket és a konfliktushoz való viszonyukat. A mediátor nem büntet, nem aláz meg, nem fordítja egymás ellen az embereket, sőt, az együttműködésre épít, megkönnyíti a vita rendezése utáni kapcsolattartást is.
Mitől más a mediáció, mint a peres eljárás?
A mediáció során a felek maguk oldják meg a konfliktust, nem egy kívülálló (bíró) dönt az ügyükben. A mediátor feladata a folyamatirányítása, a bizalmas légkör megteremtése, és a felek képessé tevése a hatékony problémamegoldásra.
Mitől eredményes a mediáció?
A mediáció eredménye, hogy a felek jobban megértik egymás; a folyamat során feltárulnak az érintettek érzései, érzelmei és szükségletei. Segít lezárni a történteket, és a közösen levont tanulságok révén a jövőre orientál.
Azzal, hogy a felek közötti kommunikáció javul, a mediáció elősegíti, hogy a felek megállapodásra jussanak.
Mely területen alkalmazható sikerrel a mediáció?
A konfliktusok hozzátartoznak az életünkhöz, azonban nem mindegy, hogy miként tudjuk megoldani ezeket a helyzeteket. A mediáció elősegíti, hogy „győztes-győztes" eredménnyel záruljon a vita. A mediációt eredménnyel lehet alkalmazni többek között a családi konfliktusokban, a szomszédsági viták során, a munkaügyi és iskolai konfliktusok területén, a gazdasági-pénzügyi viták során.
Hogyan zajlik a bírósági mediáció? Mi történik, ha a felek megállapodnak?
A bírósági közvetítő a bíróságon segít a felek közti párbeszéd helyreállításában. A felek álláspontjának meghallgatását követően a felek közti írásbeli megállapodás létrejöttét és annak jóváhagyását segíti. A megállapodást a felek és a közvetítő is aláírja. Ha a felek meg tudnak egyezni, a megállapodásnak azt a részét, amiben a jogvitájukkal bírósághoz fordultak, a peres ügy bíróságának bírája az egyezséget ítélet hatályú végzéssel jóváhagyhatja, ha ezt a felek közösen kérik.
Mik a bírósági közvetítés előnyei a peres eljáráshoz képest?
•lényegesen gyorsabb, rugalmasabb
•„győztes-győztes" megoldásra törekszik
•közvetlenebb, oldott légkörben zajlik
•a megegyezés növeli a felek egymás iránti bizalmát, és javítja a konfliktus miatt megromlott kapcsolatokat
•bizalmas jellegű: a mediációs megbeszélés nem nyilvános, sőt a mediátort szigorú titoktartási kötelezettség terheli
•a bírósági közvetítés illetékmentes, a bírósági közvetítőnek nem kell díjat fizetni és sikeres megállapodás esetén a felek a perben – 90% - 70% -50% - illetékkedvezményben részesíthetők
Mikor vehető igénybe a bírósági mediáció?
A bírósági mediáció a polgári per megindulásakor, illetve a per folyamán bármikor, (fellebbviteli eljárásban is) igénybe vehető.
Származhat-e hátrány abból, ha a feleknek nem sikerül megállapodniuk?
Nem származik a feleknek hátránya, ha nem sikerül megállapodni a közvetítői eljárás keretében. Ilyenkor a felek adtak egy esélyt, hogy peren kívül megegyezzenek. Ebben az esetben a bíróság a peres eljárást lefolytatja és a bíróság dönti el a jogvitát.
Bármilyen konfliktus eredménnyel kezelhető mediációval?
A mediáció nem csodaszer, de segíti a feleket, hogy egymás érzéseit, szükségleteit megértsék, hogy minőségi időt töltsenek egymással, a konfliktust a saját kezükben tartsák, és a megállapodást a sajátjuknak érezzék.
Mikor lehet eredményes a mediáció?
A mediáció sikerének alapja sokszor a felek egymáshoz való viszonya. Ha a feleknek fontos hogy együttesen oldják meg konfliktushelyzetet, ha bizalmuk van egymás iránt vagy épp a bizalmat szeretnék visszaszerezni, ha bízni tudnak a mediátorban, a mediációban, végül, ha a mediátor megteremti számukra a biztonságot jelentő légkört, a mediáció sikeres lehet és útmutatóként szolgálhat a további együttműködésben.
A bírósági közvetítő közvetlenül hívható telefonon és elérhető e-mailben. Az ügyfélfogadási napokra lehetőség van előzetesen bejelentkezni, időpontot egyeztetni.
Amennyiben érdeklődik a mediáció iránt, keresse dr. Kaponya Szilvia bírósági közvetítőt a Marcali Járásbíróságon. Telefon: 85/311 244; e-mail:
{besps}2014a/2014-09-12-13-51-47{/besps}
Navigáció a nyilakkal lehetséges, illetve a galéria automatikusan töltődik a lejátszás gombra kattintva. Nagyobb méret jobb egérgomb ... megnyitás új lapon.